Kestävä kehitys

Kestävä kehitys tarkoittaa kehitystä, joka turvaa nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet.

Alasivut

Kestävällä kehityksellä viitataan muutokseen, joka takaa hyvän elämän edellytykset siten, että tuo muutos ei tapahdu tulevien sukupolvien elinehtojen kustannuksella. Toisin sanoen, emme voi elää nyt 'yli varojemme', jotta meidän sukupolvemme lapsilla ja heidän lapsillaan olisi mahdollisuudet esimerkiksi puhtaaseen juomaveteen, laadukkaaseen koulutukseen, ja niin edelleen.

Kestävä kehitys ei kuitenkaan viittaa ainoastaan ympäristön kestävään kehitykseen, vaan se huomioi myös ihmiset, taloudelliset näkökohdat ja ihmisoikeudet. Sosiaalisen kestävän kehityksen pyrkimyksenä on poistaa ihmisten välistä eriarvoisuutta ja varmistaa jokaiselle riittävä toimeentulo, asianmukainen terveydenhuolto, mahdollisuus koulutukseen sekä turvata perusoikeuksien toteutuminen. Taloudellinen kestävä kehitys puolestaan on tasapainoista talouskasvua ilman velkaantumista ja pääomavarantojen ylikuluttamista, sekä toimintaa, joka huomioi ympäristön kantokyvyn ja tulevat sukupolvet. Kestävä ja vakaa talous antaa perustan koko muulle kestävälle kehitykselle.

Jokainen meistä voi osallistua omilla valinnoillaan, levittämällä tietoa kestävästä kehityksestä sekä vaatia päättäjiltä keinoja paremman tulevaisuuden puolesta.

Kestävän kehityksen maailmanlaajuisiin tavoitteisiin pureudutaan syvemmin seuraavalla sivulla (LINK). Tavoitteet ovat siksi ainutlaatuisia, että ne liittyvät vahvasti toisiinsa ja huomioivat erilaisten maailmanlaajuisten ongelmien keskinäiset yhteydet. Yhden tavoitteen saavuttaminen muiden kustannuksella ei ole kestävää kehitystä: esimerkiksi taloudellinen kehitys, joka perustuu ympäristön tuhoamiselle tai työvoiman riistämiselle, ei ole kestävää. Toisaalta kun yhtä tavoitetta – esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjumista – edistetään muut tavoitteet huomioiden, se tukee myös kaikkien muiden tavoitteiden toteutumista.

Syvenny aiheeseen: Planeetan rajat

Kestävään kehitykseen liittyy olennaisesti ajatus planeetan rajoista. Planeettamme ei ole pohjaton raaka-ainevarasto, joka ei koskaan ehdy. Päin vastoin, ihmisen toiminta on sopeutettava maapallon luonnonvaroihin ja luonnon kestokykyyn.

Planeetan rajat -malli suomennettuna
Planeetan rajat -malli suomennettuna Kuva: SYKLI.

Planeetan rajoja tarkasteleva (Stockholm Recilience Institutissa kehitetty) malli kuvaa, kuinka maailmanlaajuinen kulutus ja tuotanto vaarantavat sekä luonnon että ihmisen hyvinvoinnin. Malli kuvaa hyvin maapallon vakautta sääteleviä ympäristötekijöitä. Se määrittelee kunkin prosessin osalta turvalliset rajat parhaan käytettävissä olevan tiedon perusteella. Turvallisen toiminnan alueilla ihmisten elämä on kestävän kehityksen mukaista. Jos rajat ylittyvät, seuraa todennäköisesti peruuttamattomia muutoksia ekosysteemeille ja ekosysteemipalveluille, joista ihmiset ovat riippuvaisia.

Riskirajojen ylityttyä siirrytään alueelle, jossa äkillisistä ja haitallisista muutoksista tulee todennäköisiä. Vaikka rajojen ylittämisen vaikutuksista ei ole täyttä tieteellistä varmuutta, nykyisen analyysin mukaan jo neljä riskirajaa on ylitetty. Maailmanlaajuiset vaikutukset ja niiden ihmisille aiheuttamat riskit ovat jo nähtävissä ilmastonmuutoksessa, luonnon monimuotoisuuden heikkenemisessä, typpi- ja fosforipäästöissä sekä maankäytön muutoksissa. Joidenkin arvioiden mukaan myös makean veden käytössä on monilla alueilla ylitetty riskiraja. Ylityksillä on jo näkyviä vaikutuksia ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin sekä ruoan, veden ja energian saatavuuteen.

Lähde: YK-liiton kestävän kehityksen verkkokurssi: https://www.ykliitto.fi/kasvattajille/yk-osaksi-opetusta/kestava-kehitys-haltuun-verkkokurssi