Usein kysytyt kysymykset

Tälle palstalle on koottu vastauksia YK-liitosta useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Mikä on tämän YK-termin käännös suomeksi?

Suomen YK-liitosta tiedustellaan hyvin usein erilaisten järjestöjen ja sopimusten nimien virallisia suomennoksia. Vaikka joidenkin järjestöjen kohdalla on hankalaa puhua virallisista suomennoksista, monilla järjestöillä on kielessämme oma, vakiintunut suomennoksensa.

Suomea sitovien kansainvälisten sopimusten kohdalla katsomme, että sopimuksen virallinen suomennos löytyy Suomen lainsäädännöstä. Halutessaan sen voi tarkistaa Finlex-tietokannasta, joka sisältää lähestulkoon kaiken Suomen lainsäädännön. Tietokantaan on koottu viitetiedot Suomea sitovista valtiosopimuksista (esim. voimaantulo-, ratifiointi- ja osapuolitiedot) sekä voimassaolevien sopimusten tekstit.

Erilaisten YK-termien käännössuosituksia olemme koonneet tälle sivustolle, ja niitä voi hakea suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tietokantahakua käytettäessä on huomioitava, ettei kaikilla YK-termeillä ole olemassa ns. 'virallista' käännöstä. Tällöin käytössä on vakiintunut käännösmuoto tai YK-liiton oma käännössuositus.

Miten YK:n työ rahoitetaan?

Jäsenvaltiot rahoittavat YK:n toimintaa. Rahoitus koostuu pakollisista ja vapaaehtoisista maksuista. Jäsenvaltioiden pakolliset maksut määräytyvät maksukyvyn mukaan ja vapaaehtoisista maksuista päättää tietenkin kukin maa itsenäisesti. Pakollisia maksuja, eli niin sanottuja määrättyjä budjettiosuuksia, ovat maksut YK:n perusbudjettiin ja rauhanturvaoperaatioihin. Vapaaehtoiset maksuosuudet ovat kiinni jäsenmaista itsestään. Ne ovat elintärkeitä YK:n humanitaaristen ja kehitysjärjestöjen sekä ohjelmien työlle. Lisää rahoituksesta täällä.

Miten voin hakea töihin YK:lle?

YK-liitto ei rekrytoi ketään YK-tehtäviin. Ilmoitamme kuitenkin meille tietoon tulleista etenkin suomalaisille suunnatuista tai Suomessa avoimena olevista YK:n työ- ja harjoittelupaikoista täällä. Samaan paikkaan on koottu eri sivustoja, joilla ilmoitetaan avoimista YK-tehtävistä.

Saanko käyttää kestävän kehityksen tavoitteiden kuvakkeita?

Kuvakkeet ovat ladattavissa täältä ja ohjeet niiden käyttöön löytyvät täältä. YK-liitto ei ole YK:n alainen järjestö, emmekä voi vastata lisenssiohjeiden tulkintaa koskeviin kysymyksiin. Käyttäjä vastaa itse käytön oikeellisuudesta ja käyttöohjeiden noudattamisesta.