Kasvattajille-pääkuva

Kasvattajille

Monipuolisia materiaaleja kansainvälisyydestä, ihmioikeuksista ja kestävästä kehityksestä. Aineistot on suunniteltu soveltuviksi kaikille kouluasteille, ja ne on vapaasti eriytettävissä ikätason mukaisesti opettajan toimesta. Ota YK osaksi opetusta! Uudet sivut on juuri julkaistu ja siksi osa sisällöstä on vielä kehitysvaiheessa.

YK-koulut

YK-koulut-piktogrammi
Kasvattajille hover-taustapallo

YK-kouluverkosto on avoin kaikille oppilaitoksille.

YK osaksi opetusta

Osaksi opetusta -piktogrammi
Kasvattajille hover-taustapallo

Menetelmiä ja materiaaleja YK-asioiden ja kestävän kehityksen käsittelyyn opetuksessa.

Suomen YK-liiton koulutustoiminta tukee YK:n ja Unescon asettamia kasvatus- ja koulutustavoitteita. YK-liitto keskittyy globaalikasvatukseen, jonka tavoitteena on tehdä tunnetuksi YK:n toimintaa, edistää ihmisoikeuksien tuntemusta sekä tukea vastuullista ja aktiivista kansalaisuutta globalisoituneessa maailmassa.

Kestävän kehityksen tavoitteet ovat keskeisiä toimintaa ohjaavia periaatteita. YK-liiton globaalikasvatuksella pyritään pitkäkestoisiin tuloksiin ja pysyvään muutokseen asenteissa ja toimintatavoissa.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden alatavoite 4.7:

“Vuoteen 2030 mennessä varmistetaan, että kaikilla oppijoilla on tarpeelliset tiedot ja taidot kestävän kehityksen edistämiseksi, kouluttamalla muun muassa kestävästä kehityksestä ja elämäntavoista, ihmisoikeuksista, sukupuolten tasa-arvosta, rauhasta ja väkivallattomuuden kulttuurin edistämisestä, globaalista kansalaisuudesta, sekä monikulttuurisuuden arvostamisesta ja kulttuurin myötävaikutuksesta kestävään kehitykseen.”

Kasvattajille

Leo Stranius, Tuomas Vanhanen ja Tere Vadén

25.10.2019 YK-liiton kestävää kehitystä käsittelevän podcast-sarjan toinen jakso on ilmestynyt.

Tässä jaksossa käsitellään fossiilisista polttoaineista irtautumista erityisesti öljyriippuvuuden näkökulmasta. Öljyllä on keskeinen asema teollisessa yhteiskunnassa. Meidän on kuitenkin päästävä eroon öljyriippuvuudesta pikaisesti, jotta pystymme torjumaan ilmastonmuutoksen uhat. Miten irtautuminen voidaan tehdä ja kenen vastuulla se on?

Keskustelemassa ovat T-Median kestävän tulevaisuuden johtaja, helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja ympäristöaktivisti Leo Stranius ja BIOS-tutkimusyksikön tutkija, FT, dosentti Tere Vadén. Haastattelijana toimii energia-alan moniottelija Tuomas Vanhanen.