YK-päivän tehtävä
Biologisk mångfald år 2030?
Behandla mångfald i naturen och vad som förorsakar förändring
- kouluaineisto
- tehtäviä kouluille
- ympäristö
- alakoulu
- yläkoulu
- toinen aste
- lukio
YK-päivän tehtävä
Behandla mångfald i naturen och vad som förorsakar förändring
YK-päivän tehtävä
Fundera över könets betydelse i utbildningen och yrkesvalet.
YK-päivän tehtävä
Målet är att fundera över förhållandet mellan flaggning, kön och uppskattning i Finland.
YK-päivän tehtävä
Vi funderar över våra egna förväntningar inför framtiden.
Ihmisoikeustehtävä
Vi funderar över förhållandet mellan rättigheter och skyldskyldigheter.
Ihmisoikeustehtävä
Vi lär oss om betydelsen av deklarationen om de mänskliga rättigheterna i världen och i vår egen vardag.
Kestävän kehityksen tehtävä
Karri Miettisen ja Kaisa Happosen tuottamissa työpajoissa opitaan käsittelemään ilmastoahdistuksesta syntyviä tunteita kanavoimalla ne erilaisiin toiminta- ja taidemuotoihin. Työpajan neljässä tehtävässä opitaan blackout-runoutta, kollaasirunoutta, kirjoittamaan kirje päättäjille ja etsimään positiivisia ilmastouutisia. Työpajat voi suorittaa kokonaisuutena tai erillisinä tehtävinä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan luonnon monimuotoisuuden edistämistä käytännössä luomalla koululle oma niittykasvialue. Oppilaat saavat konkreettisesti vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen yhdessä kaupungin rakentamispalvelun tai kaupungin puisto-osaston kanssa. Oppilaat harjoittelevat eri viestintätapoja suhteessa koulun ulkopuolisiin toimijoihin ja toisiin oppilaisiin.
Kestävän kehityksen tehtävä
Pölyttäjät- monialainen oppimiskokonaisuus tarjoaa monipuolisen ja mielenkiintoisen tietopaketin pölyttäjistä sekä niihin liittyvistä toiminnallisista tehtävistä, joita on yhteensä kymmenen. Oppimiskokonaisuus sisältää paljon visuaalisia elementtejä ja käsillä tekemistä. Opettaja voi valita koko kokonaisuuden tai osan siitä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan rakentamaan kollaasirunoutta ympäristö- ja/tai ilmastoteemoista.
Kestävän kehityksen tehtävä
Lähestymään ympäristö- tai ilmastoasioista päättävää henkilöä ja vaikuttamaan omalta osaltasi itsellesi tärkeään asiaan.
Kestävän kehityksen tehtävä
Etsitään ja löydetään positiivisia uutisia ympäristö- ja ilmastoteemoista eri medioista ja pohditaan, minkälaiset lehtiotsikot ovat myyviä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan tekemään blackout-runoutta ympäristö- tai ilmastouutisten teemalla.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan konkreettisella tavalla kuvataiteen kautta ympäristönsuojelun ja ennaltaehkäisyn merkitystä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Kahdessa kriittistä medialukutaitoa kehittävässä työpajassa opitaan vaihtamaan ajatuksia kestävään kehitykseen liittyen sekä tunnistamaan ilmastoon liittyviä tunteita ja käsittelemään niitä erilaisten tehtävien avulla. Työpajan voi valita kiinnostuksen mukaan.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan luontoympäristöjen vaikutuksista hyvinvointiin ja terveyteen. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa korostetaan, että liikkuminen ja mielenhyvinvointia edistävät yhteiset toiminnat tulisi olla luontevasti osana jokaista koulupäivää. Tieto-osuuden jälkeen löytyy kolme luonnossa suoritettavaa tehtävää: hyvien tekojen keko, voimavarataulu ja onnistujien metsäkokous.
Kestävän kehityksen tehtävä
Luonnonkasvien siementen tunnistamista.
YK-päivän tehtävä
Tehdään luokkaretki virtuaaliseen YK-kylään ja tutustutaan YK-järjestöjen toimintaan Suomessa.
Ihmisoikeustehtävä
Opitaan ihmisoikeuksien julistuksen merkityksestä maailmassa ja omassa arjessa.
YK-päivän tehtävä
Tarkastellaan Suomea monikulttuurisena maana.
YK-päivän tehtävä
Tarkastellaan rauhaan liittyviä ajatuksia.
YK-päivän tehtävä
Perehdytään rauhan merkitykseen maailmassa.
YK-päivän tehtävä
Pohditaan ihmisoikeuksia, etenkin lukutaitoa ihmisoikeutena sekä sen omaamisen tärkeyttä.
Ihmisoikeustehtävä
Pohditaan oikeuksien ja velvollisuuksien suhdetta.