Kestävän kehityksen tehtävä

Positiivinen ympäristö- tai ilmastouutinen mediassa

Mitä opin

Etsitään ja löydetään positiivisia uutisia ympäristö- ja ilmastoteemoista eri medioista ja pohditaan, minkälaiset lehtiotsikot ovat myyviä.

Tehtävän kuvaus

Oppiaineet AI, YM, YH, BI

Etsitään mediasta hyviä ympäristö- ja ilmastouutisia.

  • Etsitään lehdistöstä ja sosiaalisesta mediasta positiivisia ilmastouutisia. Hyvällä uutisella tarkoitetaan vaikkapa lainsäädäntöön tai ilmastonmuutoksen hidastamiseen liittyvää otsikkoa.
  • Samalla pohditaan, minkälaiset lehtiotsikot myyvät, ja miksi mediassa näyttäisi olevan voittopuolisesti provosoivia ja huonoja uutisia.
  • Tiedämme, että ihmiset klikkaavat ja jakavat somessakin usein lähinnä ärsyttäviä tai suututtavia uutisia. Miksi näin on?  

Työskentely

  • Etsimisen ja keskustelun jälkeen, paperilehtien otsikot leikataan talteen ja liimataan ne erilliselle paperille.
  • Digitaalisista uutiskanavista löydetyt “lehtileikkeet” tehdään kuvakaappauksilla. Kuvakaappaukset voi koota samalle sivulle kuvankäsittely-, taitto- tai tekstinkäsittelyohjelmassa.
  • Jokainen pyrkii löytämään 3-5 otsikkoa.
  • Aikaa otsikoiden etsimiseen voi käyttää 15-20 minuuttia. 
  • Lopuksi otsikoita tutkitaan yhdessä. Oliko helppoa vai vaikeaa löytää hyviä ilmastouutisia? Miksi?  

Karri Miettinen ja Kaisa Happonen