YK-päivä

Ihmisoikeuksien päivä

Human Rights Day

YK:n yleiskokous hyväksyi 10. päivä joulukuuta vuonna 1948 ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen. Vuonna 1950 yleiskokous julisti joulukuun kymmenennen päivän ihmisoikeuksien päiväksi.

Ihmisoikeuksien päivän tavoitteena on juhlistaa niitä oikeuksia, jotka on turvattu kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa jokaiselle ihmiselle. Päivän tavoitteena on lisäksi muistuttaa oikeuksiin liittyvistä velvollisuuksista, ja jokaiselle kuuluvasta vastuusta edistää ihmisoikeuksia maailmanlaajuisesti.

Unesco antoi vuonna 1997 julistuksen ihmiskunnan yhteisistä vastuista Universal Declaration of Human Responsibilities. Sen mukaan jokaisella on velvollisuus kohdella muita inhimillisesti ja vastustaa fanatismia, vihaa ja syrjintää.

Tiesitkö, että

• YK:n arvion mukaan valtioiden rajat ylittävän ihmiskaupan uhriksi joutuu vuosittain noin 900 000 ihmistä. Uhrit päätyvät usein prostituoiduiksi tai pakkotyöhön. Osa uhreista joutuu lapsisotilaiksi, kerjäläisiksi tai naimisiin vastoin tahtoaan. Uhreilta voidaan myös poistaa elimiä tai heidät saatetaan myydä eteenpäin.
  • YK arvioi, että kesäkuussa 2017 maailmassa oli 22,5 miljoona pakolaista, joista puolet on alle 18-vuotiaita. Valtaosa pakolaisista (55%) tulee Etelä-Sudanista (1,4 milj.), Syyriasta (5,5 milj.)  ja Afganistanista (2,5milj.). 17% pakolaisista tulee Eurooppaan, Afrikan maihin tulee 30% ja Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan 26% pakolaisista.
  • YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista hyväksyttiin joulukuussa 2006 YK:n yleiskokouksessa. Suomessa sopimus astui voimaan kesäkuussa 2016.

Lähteet: UNODC: Global Report on Trafficking in persons 2016, UNHCR Figures at a glance

Teemapäivän kotisivu