YK-päivän tehtävä
FN-dagens uppgift: En bättre värld år 2030?
Vi bekantar oss med FN:s mål om en hållbar utveckling.
- kestävä kehitys
- kestävän kehityksen tavoitteet
- tehtäviä kouluille
- YK-päivät
- yläkoulu
- toinen aste
- lukio
YK-päivän tehtävä
Vi bekantar oss med FN:s mål om en hållbar utveckling.
Kestävän kehityksen tehtävä
Karri Miettisen ja Kaisa Happosen tuottamissa työpajoissa opitaan käsittelemään ilmastoahdistuksesta syntyviä tunteita kanavoimalla ne erilaisiin toiminta- ja taidemuotoihin. Työpajan neljässä tehtävässä opitaan blackout-runoutta, kollaasirunoutta, kirjoittamaan kirje päättäjille ja etsimään positiivisia ilmastouutisia. Työpajat voi suorittaa kokonaisuutena tai erillisinä tehtävinä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan luonnon monimuotoisuuden edistämistä käytännössä luomalla koululle oma niittykasvialue. Oppilaat saavat konkreettisesti vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen yhdessä kaupungin rakentamispalvelun tai kaupungin puisto-osaston kanssa. Oppilaat harjoittelevat eri viestintätapoja suhteessa koulun ulkopuolisiin toimijoihin ja toisiin oppilaisiin.
Kestävän kehityksen tehtävä
Pölyttäjät- monialainen oppimiskokonaisuus tarjoaa monipuolisen ja mielenkiintoisen tietopaketin pölyttäjistä sekä niihin liittyvistä toiminnallisista tehtävistä, joita on yhteensä kymmenen. Oppimiskokonaisuus sisältää paljon visuaalisia elementtejä ja käsillä tekemistä. Opettaja voi valita koko kokonaisuuden tai osan siitä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan rakentamaan kollaasirunoutta ympäristö- ja/tai ilmastoteemoista.
Kestävän kehityksen tehtävä
Lähestymään ympäristö- tai ilmastoasioista päättävää henkilöä ja vaikuttamaan omalta osaltasi itsellesi tärkeään asiaan.
Kestävän kehityksen tehtävä
Etsitään ja löydetään positiivisia uutisia ympäristö- ja ilmastoteemoista eri medioista ja pohditaan, minkälaiset lehtiotsikot ovat myyviä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan tekemään blackout-runoutta ympäristö- tai ilmastouutisten teemalla.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan konkreettisella tavalla kuvataiteen kautta ympäristönsuojelun ja ennaltaehkäisyn merkitystä.
Kestävän kehityksen tehtävä
Kahdessa kriittistä medialukutaitoa kehittävässä työpajassa opitaan vaihtamaan ajatuksia kestävään kehitykseen liittyen sekä tunnistamaan ilmastoon liittyviä tunteita ja käsittelemään niitä erilaisten tehtävien avulla. Työpajan voi valita kiinnostuksen mukaan.
Kestävän kehityksen tehtävä
Opitaan luontoympäristöjen vaikutuksista hyvinvointiin ja terveyteen. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa korostetaan, että liikkuminen ja mielenhyvinvointia edistävät yhteiset toiminnat tulisi olla luontevasti osana jokaista koulupäivää. Tieto-osuuden jälkeen löytyy kolme luonnossa suoritettavaa tehtävää: hyvien tekojen keko, voimavarataulu ja onnistujien metsäkokous.
Kestävän kehityksen tehtävä
Luonnonkasvien siementen tunnistamista.
YK-päivän tehtävä
Tarkastellaan kestävää kehitystä ja Agenda 2030-tematiikkaa taiteen keinoin.
YK-päivän tehtävä
Perehdytään vaateteollisuuden yritysvastuuseen, otetaan selvää mistä omat vaatteet tulevat, tutustutaan tarkemmin vaateteollisuusmaihin ja harjoitellaan kansalaisaktiivisuutta ja vaikuttamista käytännössä.
YK-päivän tehtävä
Tutustutaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.
YK-päivän tehtävä
Tavoitteena on tarkkailla omaa vedenkäyttöään, miettiä mihin vettä käyttää ja miten sitä voisi säännöstellä.