YK:n kestävän kehityksen huippukokous alkaa - Suomella näkyvä rooli

Suomi on näyttävästi esillä tämän vuoden kestävän kehityksen huippukokouksessa ja pääministeri Sanna Marin pitää korkean tason osuuden avauspuheen 14.7. klo. 16.00

sdg
Kuva: YK.

YK:n kestävän kehityksen huippukokous alkaa huomenna tiistaina 7.7. Kyseessä on yksi suurimmista YK-kokouksista ja Suomella on kokouksessa näyttävä rooli. Kokouksessa tarkastellaan sitä, millaisia askelia maailmassa on otettu kohti kestävää kehitystä.

Agenda 2030 on tiekartta ja tavoitteet ovat keino päästä perille.

YK:n Kestävän kehityksen tavoiteohjelma (Agenda2030) tähtää äärimmäisen köyhyyden poistamiseen sekä kestävään kehitykseen, jossa otetaan ympäristö, talous ja ihminen tasavertaisesti huomioon. Ohjelman kantava periaate on, että ketään ei jätetä kehityksessä jälkeen. "Agenda 2030 on tiekartta ja tavoitteet ovat keino päästä perille", kuvailee YK:n pääsihteeri António Guterres.

Tavoitteiden toteutumista käsittelevä seurantakokous on nimeltään Korkean tason poliittinen foorumi, eli High-Level Political Forum (HLPF). Kokous järjestetään 7.-17. heinäkuuta kokonaan verkossa ja se on kaikkien seurattavissa YK:n nettilähetysten kautta: http://webtv.un.org/live/

Suomi näyttävässä roolissa kestävän kehityksen edistäjänä

Kokouksessa maat esittelevät kansallisia kestävän kehityksen raportteja. Tänä vuonna Suomi esittelee raporttiaan toista kertaa. Suomen vuoro on tiistaina 14.7. Suomi pääsee myös aivan erityisellä tavalla esille osana kokousohjelmaa, sillä 17.7. järjestettävässä VNR Labissä käsitellään sitä, miten Suomi hallinnoi kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanoa ja miten kansallinen raportti tuotettiin.

Suomi on saanut jo aiemmin kansainvälisesti kiitosta siitä, että maaraportti tuotettiin suomalaista yhteiskuntaa laajasti osallistaen. Myös YK-liitto on osallistunut raportin tekemiseen.

Kansallisen raportin esittelyn lisäksi Suomen pääministerillä Sanna Marinilla on näkyvä rooli, sillä hänet on pyydetty pitämään koko korkean tason osuuden avauspuheenvuoro. Puheenvuoro esitetään videon välityksellä 14.7. Suomen aikaa kello 16.00.

YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa on kaikkiaan 17 kohtaa, joiden avulla halutaan muun muassa poistaa köyhyys ja nälkä maailmasta. Tavoitteena on maailma, jossa ketään ei jätetä.

YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila seuraa kokousta ja kommentoi tapahtumia Twitterissä.

Seuraa

Seuraa kokousta: High-level Political Forum

Rekisteröidy seuraamaan Suomen VNR Lab -tilaisuutta: https://sustainabledevelopment.un.org/index.php?page=viewtype=20000&nr=7038&menu=2993

Seuraa YK-liiton vaikuttamistyön vastaavan Jenni Kauppilan livetwiittausta: @jennikauppila

Suomen kestävän kehityksen raportti julkistetaan keskiviikkona – mistä on kyse?

Kestävän kehityksen toimeenpanon seuranta

Monessa asiassa kehitys on mennyt hyvään suuntaan, mutta vauhti on liian hidasta.