YK-liitolta uusi podcast-sarja: Eurooppa ja pakolaiset

Eurooppa ja pakolaiset -podcastin neljä ensimmäistä osaa on nyt kuunneltavissa YK-liiton verkkosivuilla. Sarjan on tuottanut Suomen YK-liitto.

Afrikan tapahtumat vaikuttavat vahvasti myös Eurooppaan.
Kuva: YK-liitto.

"Pystyykö Euroopan parlamentti vaikuttamaan pakolaisten kohteluun muutenkin kuin puhetta tuottamalla?" Muun muassa tätä kysytään YK-liiton tuottamassa Eurooppa ja pakolaiset -podcastissa.

Podcast-sarjan ensimmäisissä osissa pohditaan pakolaisuutta ja maahanmuuttoa eurooppalaisten päätöksentekijöiden näkökulmasta. Sarjan avaa pitkän linjan europarlamentaarikko, espanjalainen Iratxe García Pérez, joka johtaa parlamentin toiseksi suurinta, sosialistien ja demokraattien ryhmää.

Ensimmäisen osan voit kuunnella tästä: YK-liiton podcast: Miten Euroopan tulisi ottaa pakolaiset vastaan?

Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille, myös Eurooppaan saapuville pakolaisille, muistuttavat suomalaiset europarlamentaarikot Miapetra Kumpula-Natri ja Sirpa Pietikäinen. Heidän ajatuksia kuullaan seuraavissa jaksoissa. Luvassa on myös terveiset Afrikasta täkäläisille päätöksentekijöille sekä vierailu pakolaisleirillä.

Kannatta lukea myös Veera Vehkasalon kiinnostava juttu ilmastopakolaisuudesta: Ilmastopakolaisia on joko satoja miljoonia - tai ei lainkaan

YK-liiton podcastit löytyvät myös Soundcloudista.

Eurooppa ja pakolaiset -podcast sarjan tekeminen on rahoitettu ulkoministeriön Eurooppa-tiedotuksen tuella. Sisällöstä vastaa Suomen YK-liitto.