YK-liiton podcast: Miten Euroopan tulisi ottaa pakolaiset vastaan?

Pakolaisten vastaanottoa säätelevä eurooppalainen lainsäädäntö on uudistettava, espanjalainen europarlamentaarikko Iratxe García Pérez katsoo. Hänelle uudistaminen ei tarkoita tiukennuksia maahanmuuttoon, vaan reilumpaa yhteisvastuuta EU:n jäsenmaiden kesken.

Iratxe García Pérez
Kuva: Christian Creutz / EP.

Pitkän linjan europarlamentaarikko Iratxe García Pérez johtaa parlamentin toiseksi suurinta, sosialistien ja demokraattien ryhmää. Hän avaa YK-liiton uuden podcast-sarjan, joka pohtii pakolaisuutta ja maahanmuuttoa eurooppalaisten päätöksentekijöiden näkökulmasta.
Pystyykö esimerkiksi Euroopan parlamentti aidosti vaikuttamaan siihen, miten tänne tulevia pakolaisia ja turvapaikanhakijoita kohdellaan? Ja ottaako Eurooppa-tason päätöksenteko riittävästi huomioon esimerkiksi YK:n siirtolaisuutta ja pakolaisuutta koskevat suositukset?

García Pérezin mukaan nykyisten ongelmien juuri on turvapaikanhakijoiden vastaanottoa säätelevä ns Dublinin sopimus, joka kaataa kaiken vastuun – myös kustannukset – yksittäisen vastaanottajamaan syliin. Seuraukset näkyvät esimerkiksi Kreikan pakolaisleireillä.
”Viimeisin pakolaiskriisi todisti meille, että nyt käytössä olevia välineitä on tarpeen parantaa määrittelemällä jäsenmaille pakolaiskiintiöt”, García Pérez linjaa.

Sarjan seuraavissa jaksoissa teemaan paneudutaan suomalaisten europarlamentaarikkojen Miapetra Kumpula-Natrin ja Sirpa Pietikäisen kanssa. Luvassa on myös terveiset Afrikasta täkäläisille päätöksentekijöille.

Eurooppa ja pakolaiset -podcast sarjan tekeminen on rahoitettu ulkoministeriön Eurooppa-tiedotuksen tuella. Sisällöstä vastaa Suomen YK-liitto. Toimittajat Jukka Pääkkönen ja Helena Laukko.

Kuuntele Eurooppa ja pakolaiset -podcastin ensimmäinen jakso tästä: