"Pakolaisuudessa on kyse ihmisistä, ei numeroista" - podcast, osa 2

Kaikille kuuluvat ihmisoikeudet koskevat myös Eurooppaan saapuvia pakolaisia, muistuttaa europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri YK-liiton podcastissa. Kumpula-Natrin mukaan Euroopan parlamentti on nostanut tämän perusihmisoikeuksia koskevan näkemyksen esille useissa kannanotoissaan ja vetoomuksissaan.

Miapetra Kumpula-Natri
Kuva: Euroopan parlamentti.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri ottaa keskustelussa kantaa myös Euroopan ulkorajojen valvontaan, joka hänen mielestään pitäisi hoitaa yhteisvastuullisesti ja niin, ettei Euroopan ympärille rakenneta muuria.
"Mutta kun rajan pitää jossakin kulkea, valitsen mieluummin vapaan liikkuvuuden EU:n sisällä ja yhteisesti valvotut ulkorajat", hän sanoo.

Eurooppa ja pakolaiset -podcast sarjan tekeminen on rahoitettu ulkoministeriön Eurooppa-tiedotuksen tuella. Sisällöstä vastaa Suomen YK-liitto. Toimittajat Jukka Pääkkönen ja Helena Laukko.

Kuuntele Eurooppa ja pakolaiset -podcastin toinen jakso tästä: