Mikä on YK:n tulevaisuushuippukokous?

YK:n tulevaisuushuippukokous kokoaa maailman johtajat syyskuussa yhteen luomaan ymmärrystä siitä, kuinka tarjotaan parempi nykyisyys ja turvataan tulevaisuus.

Tulevaisuuskokouksen mainoksessa halkaistu maapallo, jonka keskellä tuulimylly, kaupunki- ja metsämaisemaa, taivaalla aurinko ja satelliitti

Mistä on kyse?

Seuraavan YK:n yleiskokouksen yhteydessä New Yorkissa syyskuussa 2024 järjestetään tulevaisuushuippukokous Summit of the Future, jossa todella halutaan vaikuttaa maailman suuntaan.

YK:n mukaan kyseessä on kerran sukupolvessa koittava tilaisuus korjata murentunutta luottamusta ja osoittaa, että kansainvälisellä yhteistyöllä voidaan tehokkaasti vastata ajankohtaisiin haasteisiin.

Miksi huippukokousta tarvitaan?

Tällä hetkellä emme ole maailmassa saavuttamassa tavoitteita, jotka olemme itsellemme asettaneet. Kestävän kehityksen tavoiteohjelman toteutus on pahasti jäljessä aikataulusta. Kehityksen hyödyt ja mahdollisuudet jakautuvat maailmassa epätasaisesti, ja suurin osa ihmisistä jää jälkeen kehityksestä.

Äärimmäinen köyhyys ja nälkä ovat vallalla. Maailmanlaajuiset päästöt ovat korkeimmillaan ihmiskunnan historiassa, samoin siirtolaisuus. Erilaiset uhat kasvavat: ilmasto, konfliktit, ruokaturva, joukkotuhoaseet, pandemiat ja terveyskriisit sekä uusiin teknologioihin liittyvät riskit.

Lisäksi meitä haastaa globaalin hallinnon vallan hajauttaminen ja geopoliittinen uudelleenasemoituminen.

Monenvälinen hallinto, joka on suunniteltu yksinkertaisempiin, hitaampiin aikoihin, ei ole riittävä nykypäivän monimutkaisessa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa.

Millaisia ratkaisuja haetaan?

Vastaukset ongelmiin ovat jo olemassa nykyisten sopimusten ja sitoumusten muodossa, alkaen YK:n peruskirjasta. Tärkeitä sitoumuksia ovat ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus, kestävän kehityksen Agenda 2030 -toimintaohjelma, Pariisin ilmastosopimus ja monet muut kansainväliset sopimukset.

Huippukokouksella on kaksi tavoitetta: vauhdittaa nykyisten kansainvälisten sitoumusten täytäntöönpanoa ja konkreettisia toimia.

Mikä on tulevaisuussopimus?

Kokoukselta odotetaan toimintapitoista loppuasiakirjaa nimeltä Pact for the Future – Tulevaisuussopimus. Sopimuksesta on neuvoteltu 193 jäsenmaan kesken jo vuoden alusta alkaen. Se hyväksytään huippukokouksessa syyskuussa 2024.

Tavoittena on kansainvälinen järjestelmä, joka on nykyistä paremmin valmistautunut hallitsemaan kohtaamiaan haasteita nyt ja tulevaisuudessa, koko ihmiskunnan ja tulevien sukupolvien hyväksi.

Mikä on digitaalisopimus?

Global Digital Compactin tarkoituksena edistää avointa, vapaata, turvallista ja ihmiskeskeistä digitaalista tulevaisuutta kaikille. Sen tulee perustua yleismaailmallisiin ihmisoikeuksiin ja mahdollistaa kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen.

Sopimuksen tavoitteena on muun muassa edistää oikeudenmukaista kansainvälistä tiedonhallintaa, ja hallita ihmiskunnan käyttöön kehitettyjä teknologioita, mukaan lukien tekoälyä.

Mikä on tulevien sukupolvien julistus?

Tulevaisuuskokoukselta odotetaan julistusta, jossa ymmärretään, että tämän päivän päätöksillä, teoilla ja toimimatta jättämisellä on sukupolvien välinen kerrannaisvaikutus. Kaikilla ihmisillä on oikeus elää terveellisessä ja kestävässä ympäristössä. Nykyiset sukupolvet ovat velvollisia suojelemaan tätä oikeutta tuleville sukupolville.

Mitä YK-liitto pitää tärkeänä?

YK-liitto pitää tulevaisuussopimusta erittäin tärkeänä. Sen avulla voidaan muun muassa:

• vahvistaa kestävän kehityksen tavoitteiden ja ihmisoikeuksien välisiä yhteyksiä.
  • rakentaa kansainvälistä verojärjestelmää.
  • lisätä ilmastorahoitusta kehitysmaille.
  • saada aikaan diplomaattisia ratkaisuja ja vuoropuhelua ydinasevaltioiden välisten jännitteiden vähentämiseksi.
  • kehittää tekoälyn vastuullista käyttöä
  • edistää kyberturvallisuutta ja valtioiden välistä yhteistyötä.
  • tehostetaa maailmanlaajuista vuoropuhelua autonomisten aseiden eettisistä vaikutuksista.
  • edistää naisten ja nuorten osallistumista konfliktien ehkäisytoimiin.
  • turvata elinoloja tuleville sukupolville.
  • edistää tehokasta yhteistyötä kansalaisyhteiskunnan ja YK:n yksiköiden välillä kaikilla tasoilla kansainvälisesti, alueellisesti ja kansallisesti.

YK-liiton kannanotto tulevaisuussopimuksesta (eglanniksi)
Emme voi rakentaa lastenlastemme tulevaisuutta sellaisen systeemin varaan, joka on tehty isovanhemmillemme. António Guterres