Vuoden YK:n ystävä on professori Eeva Furman

Vuoden YK:n ystävä -kunniamaininta myönnetään professori Eeva Furmanille. Kunniamaininta myönnetään nyt neljännen kerran. Edellinen Vuoden YK:n ystävä oli Tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Kunniamaininnan myöntää Suomen YK-liiton YK:n ystävät -verkosto.

Eeva Furman
Kuva: Suomen YK-liitto.

Vuoden YK:n ystäväksi valittu professori Eeva Furman toimii ympäristöpolitiikkakeskuksen johtajana Suomen ympäristökeskuksessa (SYKE). Hän on myös Suomen kestävyyspaneelin puheenjohtaja. Furman saa kunniamaininnan mittavasta työstään kestävän kehityksen edistämisen parissa.

Olen tehnyt koko työikäni kansainvälistä ympäristönsuojelua. Olen nähnyt, että se on rauhantyötä.

Furman on arvioinut YK:n asettamassa 15 huippuasiantuntijan riippumattomassa ryhmässä kestävän kehityksen tilaa. Ryhmä selvitti neljän vuoden ajan sitä, mitä maiden ja YK:n pitäisi tehdä, jotta maailman kehitys saataisiin murrettua kestävälle polulle. Tutkijaryhmä antoi raporttinsa maailman johtajille viime vuonna ja totesi tilanteen todella vakavaksi.

”Tarvitsemme isoa yhteiskunnallista murrosta”, sanoo Furman. ”YK:n kestävän kehityksen tavoitteet toimivat muutoksen kompassina.”

Kunniamaininnan myöntää Suomen YK-liiton YK:n ystävät -verkosto. Valinnan tekee YK:n ystävät -verkoston johtotiimi.

YK:n ystävien tavoitteena on vahvistaa suomalaisten YK-osaamista ja tehdä tunnetuksi Suomen YK-politiikkaa. Verkostoon voi liittyä täällä.
Kunniamainintaa juhlistetaan Agenda - Art 2030 -taidetapahtuman avajaisten yhteydessä.

YK täyttää tänä vuonna 75 vuotta. Kansainvälistä YK:n päivää vietetään 24. lokakuuta.

Lue lisää: YK-juhlaviikon tapahtumat

Press release in English