YK-liitto kehottaa varovaisuuteen: huijauksia jälleen liikkeellä YK:n nimissä

Kuva: Pixabay CC0

päivitetty 11.9.2023

Suomen YK-liittoon tulee jatkuvasti useita kyselyitä tapauksista, jotka on tunnistettavissa huijauksiksi. Kyselyt liittyvät usein henkilöihin, jotka sanovat olevansa YK:lla töissä ja pyytävät lähettämään rahaa jostain syystä. Usein kyseessä on vanhempi, tavallisesti amerikkalainen mies, joka kertoo olevansa töissä jossain päin Lähi-itää rauhanturvaajana, lääkärinä tai muissa YK-tehtävissä, esimerkiksi WHO:lla tai humanitaarisissa tehtävissä kriisialueella. Tyypillisesti henkilö on ollut internetin kautta yhteydessä suomalaiseen naisen kanssa ja kertonut haluavansa tulla lomalle Suomeen. Usein tarinaan liittyy se, että lomalle pääsystä on maksettava YK:lle jonkinlainen korvaus tai vakuus. Mies on saattanut pyytää suomalaista naista kirjoittamaan puolestaan lomahakemuksen sähköpostilla osoitteeseen, joka on muistuttanut jonkin yk-järjestön lyhennettä. Matkaan voi liittyä myös joku hätätilanne, jonka kautta huijari vetoaa auttamisen haluun.

Emme voi kansalaisjärjestönä selvittää yksittäisten henkilöiden taustoja ja sitä, ovatko he YK-tehtävissä. Suomen YK-liiton tietojen mukaan YK-tehtävissä olevat eivät kuitenkaan koskaan joudu maksamaan lomalle lähdöstä ja kehotamme erittäin suureen varovaisuuteen kaikkien rahansiirtojen suhteen, etenkin kun pyynnöt tulevat ulkomailta aiemmin tuntemattomilta henkilöiltä. Huijaustapauksissa ensimmäiset rahanpyynnöt voivat  tulla vasta muutaman kuukauden viestittelyn jälkeen, kun luottamus on syntynyt. Usein rahasiirtoja pyydetään tekemään jonkun toisen tilille, ei huijarille itselleen. Pyyntöön liittyy yleensä jokin hätätilanne. YK ja sen alla toimivat järjestöt herättävät yleensä luottamusta, jota huijari käyttää helposti hyväkseen. Valitettavasti myös YK-järjestöjen tunnuksia on helppo poimia esimerkiksi sähköpostiviestien allekirjoituksiin ja käyttää niitä väärin. Myös oikeiden henkilöiden kuvia varastetaan ja käytetään väärin.

Kuten poliisi kertoo: rikoksen tekijät ovat yleensä erittäin taitavia sekä ihmistuntijoina että tietoverkon hyödyntäjinä. He käyttävät häikäilemättömästi hyväksi ihmisten luonnollista tarvetta löytää seuraa tai elämänkumppani. Uhriksi joutuneen voi olla hyvin vaikea tunnistaa, onko kyseessä tavallinen tutustuminen toiseen seuraa hakevaan ihmiseen vai ammattirikollisen huijausyritys.

Mitä voit tehdä?

Jos epäilet huijaustapausta, ota yhteyttä suoraan poliisiin ja tee rikosilmoitus. Myös petoksen yritykset kannattaa ilmoittaa. Poliisin ohje on lisäksi tämä: "Jos epäilet siirtäneesi rahaa huijarin tilille tai luovutit pankkitunnuksesi, ota välittömästi yhteys pankkiisi ja kerro asiasta. Jos pankki- tai luottokorttisi on joutunut vääriin käsiin, sulje kortit."

On ikävää huomata, että on tullut huijatuksi, mutta rakkaushuijaus on rikos ja sen uhriksi voi joutua kuka tahansa. Kannattaa siis kuunnella tarkkaan, jos hälytyskellot soivat! Rikosuhripäivystyksen kautta voit keskustella aiheesta.

Suomen YK-liiton kautta emme selvitä rikosasioita, emmekä valitettavasti voi tarjota taloudellista tukea uhreille.

Kannattaa tutustua Rikosuhripäivistyksen materiaaliin, jossa kerrotaan rakkauspetosten tyypillisistä piirteistä ja ohjeita rakkaushuijauksen selvittämiseksi.

Lisätietoja:

Poliisi: Tulitko huijatuksi? Petosrikokset