Blogikirjoitus

Ilmaston kuumeneminen on yhteinen ongelma - kaikkialla tulee tarttua sanoista tekoihin

"Edessä oleva YK:n ilmastokokous on viimeinen mahdollisuus ratkaista ilmastokriisi. Pitkäjänteisyyttä ja rajat ylittävää yhteistyötä tarvitaan sekä kotimaassa että YK:ssa", kirjoittaa YK-liiton puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén.

Himalajan vuoristoa Nepalissa, lumihuippuisia vuoria, edessä pilviverhoa
Kuva: Elina Laiho / YK-liitto.

YK:n ilmastosopimuksen osapuolet tapaavat pian ilmastokokouksessa Glasgow´ssa, Skotlannissa. Edessä on tärkeä hetki kirittää valtioita tiukempiin päästövähennystavoitteisiin. Kuten Yhdysvaltojen ilmastolähettiläs John Kerry jo keväällä dramaattisesti totesi, tämä kokous on viimeinen mahdollisuus ratkaista ilmastokriisi.

Ilmaston kuumeneminen on yhteinen ongelma, jonka aiheuttamat vaikutukset eivät pysähdy valtioiden rajoille. Ilmastonmuutos ja luontokato ovat suurimmat ihmiskuntaa uhkaavat kriisit. Keskinäisriippuvaisessa maailmassa kukaan ei lopulta ole turvassa ennen kuin kaikilla on asiat paremmin. Ilmastonmuutos ja luonnon köyhtyminen tuovat mukanaan moniulotteisia haasteita: ne kiihdyttävät eriarvoistumista, pakolaisuutta ja konflikteja.

Tällä hetkellä maailmassa on noin 65 miljoonaa pakolaista - enemmän kuin koskaan sitten toisen maailmansodan. Mikäli kestäviä ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi ei onnistuta löytämään, pakottaa ilmastonmuutos tulevaisuudessa vielä moninkertaiset ihmismäärät jättämään kotinsa ja lähtemään liikkeelle.

Yhteiset haasteet vaativat yhteisiä ratkasuja.

Yhteiset haasteet vaativat yhteisiä ratkaisuja. Onneksi Yhdysvallat on Trumpin kauden jälkeen Bidenin valinnan myötä palannut yhteisiin neuvottelupöytiin myös ilmastoasioissa. Viime viikkoina myös isot fossiilitalouteen pohjaavat valtiot kuten Venäjä, Kiina ja Saudi-Arabia ovat asettaneet hiilineutraaliustavoitteita. Kuten tasavallan presidentti Sauli Niinistö YK:n yleiskokouksessa sanoi, olemme kriittisessä tienhaarassa. Vaikka haasteet vaikuttavat suurilta, meidän on mahdollista tehdä myös oikeita ratkaisuja. YK on puutteistaan ja kehityskohteistaan huolimatta paras mahdollisuutemme globaalien ratkaisujen etsimisessä ja edistämisessä. Ilmastokokous on YK:lle tärkeä hetki osoittaa toimijuutta.

Olemme asettaneet Suomen hiilineutraaliustavoitteeksi vuoden 2035 ja parhaillaan edessämme on EU:n päästövähennystavoitteiden edellyttämä säädösehdotuspaketti Fit for 55. Kaikkialla tulee tarttua sanoista tekoihin. Suomessa joudumme tarkastelemaan, miten maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet saadaan täyttymään siten, että siirtymä on kohtuullinen niin kansalaisille kuin yrityksillekin. Hallitus/oppositio-rajat ylittävälle yhteistyölle on tarvetta ja tilausta, jotta ilmastopolitiikka olisi mahdollisimman ennakoitavaa ja pitkäjänteistä. Myös YK:n päätöksentekoon voimme parhaiten vaikuttaa yhteisillä tavoitteilla, pitkäjänteisyydellä ja rajat ylittävällä yhteistyöllä.

Kirjoittaja on Suomen YK-liiton puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén

Lue lisää: Päästövähennysten kanssa on kiire - YK on luotu juuri tällaisia tilanteita varten