Päästövähennysten kirityksessä on kiire – ”YK on luotu juuri tällaisia tilanteita varten”

Kuluneella viikolla julkaistun YK:n ympäristöohjelma UNEP:in raportin mukaan maapallon keskilämpötila on nykymenolla nousemassa 2,7 astetta, mikä tarkoittaa tuhoisia seurauksia maailmanlaajuisesti.
YK kirittää maailman maita nyt monin keinoin tekemään isoja päästövähennyssitoumuksia ennen sunnuntaina alkavaa YK:n ilmastokokousta. Haaste on suuri, mutta YK:n pääsihteerin mukaan YK on luotu juuri tällaisia tilanteita varten suojelemaan ihmiskuntaa tuholta.

UNDP:n kampanjavideossa dinosaurus puhuu valtioiden edustajille YK:n yleiskokoussalissa
Kuva: UNDP.

Maailman maat ovat sopineet Pariisin ilmastosopimuksessa 2015, että ilmaston lämpeneminen pysäytetään 1,5 asteeseen. Tuorein YK:n raportti kuitenkin osoittaa, että maiden tekemät ilmastotoimet eivät ole olleet riittäviä ja lämpeneminen uhkaa karata käsistä.

Päästöt ovat näillä näkymin kasvamassa jopa 16 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Pariisin sopimusta käsitellään sunnuntaina alkavassa COP26 ilmastokokouksessa, joka pidetään Iso-Britanniassa Glasgow´ssa. Paikalle odotetaan kymmeniätuhansia valtioiden neuvottelijoita sekä kansalaisjärjestöjen, yritysten ja median edustajia.

YK:n mukaan kokouksessa kolme tärkeintä asiaa ovat nyt nämä:

• Lämpeneminen pysäytetään 1,5 asteeseen nopeiden ja laajojen päästövähennysten avulla. Mailta saadaan lupauksia hiilineutraaliudesta ja uskottavia polkuja sen toteuttamiseen.
  • Kokouksessa neuvotellaan Pariisin sopimuksen sääntökirjasta, eli toimeenpanon yksityiskohdista.
  • Ilmastonmuutoksesta pahasti kärsivien kehittyvien maiden rahoittaminen; vuoteen 2025 voimassa oleva lupaus on sata miljardia dollaria vuosittain vihreän teknologian kehittämiseen ja ilmastovaikutuksilta suojautumiseen. Nyt täytyy varmistaa, että lupaus pidetään ja luodaan askelmerkit vuoden 2025 jälkeiselle rahoitukselle.

Älkää valitko sukupuuttoa!

YK:n pääsihteeri António Guterres on jo pitkään vedonnut vahvasti hallituksiin, jotta ne tekisivät entistä merkittävämpiä ilmastolupauksia sunnuntaina alkavassa YK:n ilmastokokouksessa.

Ilmastokriisin hillitseminen on YK:n pääsihteerin tärkeimpien tavoitteiden joukossa. Pääsihteerin mukaan ilmastokokouksesta uhkaa tulla menetetty mahdollisuus, ellei tilanne muutu pikaisesti.

”Vain 1,5 asteen nousussa pitäytyminen voi tuoda meille elinkelpoisen tulevaisuuden. Vetoan vahvasti maailman johtajiin, jotta he tekevät työtä sen eteen ennen kuin on liian myöhäistä”, peräänkuulutti Guterres YK:n yleiskokouksessa maanantaina.

YK:n järjestöt pyrkivät nyt saamaan maailman päättäjät havahtumaan tilanteen vakavuuteen monin keinoin.

Kuluneella viikolla YK:n kehitysohjelma UNDP marssitti videolla yleiskokoussaliin dinosauruksen tuomaan viestiä 66 miljoonan vuoden takaa. Viesti oli selkeä: fossiilisten polttoaineiden rahoittaminen on käytännössä ihmiskunnan ajamista sukupuuttoon. ”Edessänne on ihmiskunnan suuri muutoksen mahdollisuus! Tämä on villi ideani: älkää valitko sukupuuttoa!”

UNDP haluaa kampanjallaan nostaa esiin miten valtavia tukia fossiilisille polttoaineille annetaan. Maailmassa tuetaan  fossiilisten polttoaineiden tuotantoa vuosittain 423 miljardilla dollarilla. Kolmasosa tästä summasta riittäisi kattamaan äärimmäisen köyhyyden poistamisen maailmasta.

Suomen YK-liiton vaikuttamistyön vastaava Jenni Kauppila kertoo, että kokouksen alla maailman mailta on edelleen saatu ilmastolupauksia, mutta niiden määrä ei ole vielä riittävä. Lisäksi monelta maalta puuttuu konkreettinen suunnitelma siitä, miten lupaukset muutetaan teoiksi.

Ratkaisevia ovat lyhyen aikavälin päästövähennykset ja suurimpien saastuttajamaiden tekemät päätökset.

Ennen Glasgow´n kokousta rikkaiden maiden G20 ryhmä kokoontuu Roomassa. Maat aiheuttavat 80 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä.

”Hyvä uutinen on se, että Yhdysvallat on jälleen mukana Pariisin sopimuksessa. Huonoa puolestaan on se, että Biden on joutunut lieventämään kunnianhimoisia ilmastotavoitteitaan kotimaisen poliittisen vastustuksen takia”, sanoo Kauppila.

”Lisäksi lupaavaa on se, että vapaaehtoiseen edelläkävijyyteen liittyviä aloitteita työstetään nyt paljon erilaisissa koalitioissa.”

Kauppilan mukaan seuraavaksi odotetaan EU:n lupausta ilmastorahoituksesta.

”Suomi on nostamassa ilmastorahoitusta, mikä on hieno asia, sillä teollisuusmaiden tulee kantaa vastuunsa ja tukea ilmastonmuutoksesta eniten kärsiviä, jo valmiiksi haavoittuvia maita ja niissä asuvia ihmisiä”, kiittää Kauppila.

YK-liiton puheenjohtaja Saara-Sofia Sirénin blogi: Ilmaston kuumeneminen on yhteinen ongelma - kaikkialla tulee tarttua sanoista tekoihin

Don´t choose extiction - UNDP:n sivut jokaiselle tekosyitä miettivälle