Uusi podcast-jakso: Youth, peace and security in the EU

Englanninkielisessä podcast-jaksossa Euroopan komission kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavan komissaari Jutta Urpilaisen kabinetin jäsen Renaud Savignat kertoo siitä miten nuoret, rauha ja turvallisuus -agendaa edistetään EU:ssa ja EU:n ulkoisessa toiminnassa.

Youth, peace and security in the EU

Maailmassa on nuoria enemmän kuin koskaan ennen ja he muodostavat suurimman osuuden konflikteissa kärsivistä siviileistä. Nuorten aktiivinen toimijuus rauhan edistämiseksi ja konfliktien lopettamiseksi on ajankohtaisempi kuin koskaan, kun aseellisia konflikteja on käynnissä lähes jokaisella mantereella maailmassa.

Ukrainassa käytävä Venäjän hyökkäyssota on tuonut sodan ja väkivallan kuvat sekä todellisuuden lähemmäksi eurooppalaisten nuorten arkea sosiaalisen median, uutisten sekä rajat ylittävien ystävyyksien kautta. Nuoret hakevat tietoa ja osallistuvat keskusteluun ihmisoikeuksista ja konflikteista entistä aktiivisemmin. He haluavat olla osa ratkaisua ja kysyvät “voinko minä vaikuttaa?” YK:n päätöslauselma 2250 Nuoret, rauha ja turvallisuus tarttuu tähän kysymykseen.

Englanninkielisessä jaksossa Euroopan komission kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavan komissaari Jutta Urpilaisen kabinetin jäsen Renaud Savignat ja YK-liiton tapahtumavastaava Nanna Hallikainen keskustelevat siitä miten nuoret, rauha ja turvallisuus -agendaa edistetään EU:ssa ja EU:n ulkoisessa toiminnassa.

Mikä on viime vuonna julkaistu EU:n ulkoiseen toimintaan liittyvä nuorisotoimintasuunnitelma?

Miten nuoret, rauha ja turvallisuus -agenda liittyy siihen?

Podcast-jakso on jatkoa viime syksynä julkaisemallemme artikkelille Nuoret, rauha ja turvallisuus - missä mennään Euroopassa? Lue tästä.

• Kuunteluaika: 29.11
  • Tekninen tuottaja: Sisältöpalvelu Fabuloso

Podcast-jakson voi kuunnella Spotifyissa, Soundcloudissa ja verkkosivuillamme.

Podcast on tuotettu ulkoministeriön Eurooppatiedotuksen tuella.