UNDP:n pääjohtaja Helen Clark vierailee Suomessa

2.5.2012

YK:n kehitysohjelman (United Nations Development Programme, UNDP) pääjohtaja Helen Clark vierailee Helsingissä 7. toukokuuta. Pääjohtaja Clark tapaa vierailunsa aikana muun muassa presidentti Tarja Halosen, ulkoministeri Erkki Tuomiojan, kehitysministeri Heidi Hautalan sekä eduskunnan ympäristö- ja ulkoasiainvaliokuntien jäseniä ja kansalaisjärjestöjen edustajia. Keskustelujen aiheina ovat muun muassa kestävän kehityksen Rio+20-huippukokous Brasiliassa 20.-22. kesäkuuta sekä Suomen ja UNDP:n yhteistyö.

Clark pitää myös yhdessä presidentti Tarja Halosen kanssa Helsingin yliopistossa Kapuscinski-luennon osana EU komission ja UNDP:n yhteistä kehitysaiheista luentosarjaa. Sarja on saanut nimensä puolalaisen kirjailijan, Ryszard Kapuscinskin, mukaan. Luentoja järjestetään säännöllisesti merkittävimmissä eurooppalaisissa yliopistoissa. Helsingin luennon aihe on "Resetting the global development agenda at the Rio+20 summit".

UNDP on YK-järjestelmän keskeisin toimija köyhyyden vähentämisessä ja vuosituhattavoitteiden edistämisessä. Järjestö toimii maailman laajuisesti 177 maassa keskittyen vähiten kehittyneisiin maihin. Sen toiminnan painopisteitä ovat demokratian ja hyvän hallinnon kehittäminen, ympäristöuhkien ja ilmaston muutoksen torjunta sekä tuki konfliktien ehkäisylle ja niistä toipumiselle. UNDP on yksi Suomen tärkeimmistä kumppaneista monenkeskisessä kehitysyhteistyössä.

Helen Clark on toiminut YK:n kehitysohjelman pääjohtajana vuodesta 2009. Sitä ennen hän toimi Uuden-Seelannin pääministerinä. Suomessa Clark vieraili aiemmin lokakuussa 2009.