Suomelta kolme miljoonaa Pakistanin rajaseutujen vakauttamiseen

Ulkoministeriön tiedote

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen on myöntänyt kehitysyhteistyömäärärahoista 3 000 000 euroa Pakistanin Afganistanin vastaisten raja-seutujen jälleenrakentamista ja vakauttamista tukevaan rahastoon. Rahastoa hallinnoi Maailmanpankki.

Pakistanin läntisellä rajalla sijaitsevat alueet kärsivät pitkittyneestä konfliktista ja yhteiskunnallisesta epävakaudesta. Pakistanin raja-alueiden sosioekonominen kehitys on myös tuntuvasti jäljessä muuta maata. Raja-alueiden tilanne on kriittinen myös siksi, että eri kapinallis- ja terroristijärjestöt käyttävät niitä koulutus-, huolto- ja lepoalueinaan sekä tukikohtina Pakistaniin ja Afganistaniin tekemilleen hyökkäyksille. Pakistanin vakaus ja Afganistanin vakaus liittyvät kiinteästi toisiinsa, ja raja-alueiden tukeminen edesauttaa myös laajempaa alueellista kehitystä. Rahastoon liittyminen onkin osa Suomen kokonaisvaltaista alueellista lähestymistapaa Afganistanin ja Pakistanin vakauttamiseksi.

Rahaston tarkoituksena on täydentää ja vahvistaa Pakistanin hallituksen toimia alueen vakauttamiseksi ja jälleenrakentamiseksi. Rahaston avulla parannetaan muun muassa koulutus- ja terveydenhuoltopalveluiden saatavuutta ja kunnostetaan vahingoittunutta infrastruktuuria. Lisäksi rahastolla kehitetään alueen asukkaiden ja maansisäisten pakolaisten toimeentulomahdollisuuksia sekä vahvistetaan oikeuslaitosta. Rahaston avulla parannetaan myös naisten ja tyttöjen oikeuksia ja asemaa lisäämällä koulutus- ja terveyspalveluja ja vahvistamalla naisten oikeudellista asemaa.