Lauantaina vietetään maailman suurimpia syntymäpäiviä

Leivo oma YK:n juhlavuosikakku Maailman parhaiden uutisten reseptin mukaan.

Yhdistyneet kansakunnat täyttää lauantaina, kansainvälisenä YK:n päivänä 24.10. tasan 70 vuotta.

Maailman suurimman rauhanjärjestön 70-vuotisjuhlavuotta on vietetty läpi vuoden lukuisissa tapahtumissa ja tempauksissa, ja ylihuomenna lauantaina juhlavuosi huipentuu eri puolella Suomea järjestettäviin YK-kakkukahvitilaisuuksiin sekä Maailman parhaisiin uutisiin.

Eri puolilla Suomea leivotaan YK:n syntymäpäiväkakkua, jonka reseptin ovat kehittäneet Stadin ammattiopiston kondiittorilinjan opiskelijat. Helsingin tapahtuma järjestetään Kampin kauppakeskuksessa klo 11-16. YK:n syntymäpäiväkakkua on jaossa noin klo 13-13.30, tai niin kauan kun kakkua riittää. Tapahtuman toteutuksessa ovat YK-liiton lisäksi mukana Suomen Unicefin, Suomen UN Womenin, Pakolaisavun ja Väestöliiton vapaaehtoiset sekä SPR:n Vantaan vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijat.

Maailman parhaiden uutisten televisiospotit ovat pyörineet Ylen televisiokanavilla 12.10 lähtien, keräten samalla varoja YK:n työlle Syyriassa. Keräys jatkuu Kampin kauppakeskuksen tapahtumassa.

Yleisön tekemiä tulevaisuuden hyviä uutisia voi lukea Kampin kauppakeskukseen 24.-30.10. väliseksi ajaksi pystytettävän näyttelyn yhteydessä tai kirjoittaa ja jakaa itse verkossa. Juhlavuoden lopuksi YK-liitto yhteistyökumppaneineen kokoaa yleisön kirjoittamista hyvistä uutisista yhteenvedon, joka luovutetaan päättäjille sekä Suomessa että YK:ssa.

#parhaatuutiset
#YK70

Tuomiokirkko valaistaan siniseksi

YK-kakkukahvit tarjoillaan lauantaina myös Helsingin tuomiokirkon kryptassa monikielisen, YK:n rauhantyötä ja ihmisoikeuksia käsittelevän jumalanpalveluksen jälkeen. Tuomiokirkossa klo 11 alkava jumalanpalvelus järjestetään YK-liiton, Tuomiokirkkoseurakunnan ja Kristillisen rauhanyhdistyksen yhteistyönä YK:n 70 vuotta tekemän rauhantyön muistamiseksi. YK-jumalanpalveluksen puhujana on kansainvälisesti merkittävän uran luonut professori Helena Ranta.

YK:n syntymäpäivää juhlistetaan myös varsin näyttävästi valaistuksen avulla, sillä lauantai-iltana Tuomiokirkko värjäytyy YK:n tunnusvärin mukaisesti siniseksi osana maailmanlaajuista Turn the World Blue -kampanjaa. YK:n 70-vuotisen taipaleen kunniaksi yli 150 tunnettua monumenttia ja maamerkkiä yli 45 maassa saa päiväksi sinisen valaistuksen. Mukana ovat niin Gizan pyramidit, New Yorkin Empire State Building kuin Rio de Janeiron Kristus Vapahtaja -patsaskin.

Helsingissä UN Blue -kampanjan toteuttaa YK:n tiedotuskeskus UNRIC, Helsingin Seurakunnat sekä Helen (ent. Helsingin Energia). Myös suomalaiset voivat osallistua maailmanlaajuiseen tapahtumaan sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #UNBlue ja #UN70.