syyria.jpg

Kuva Newrozin pakolaisleiriltä Syyriasta. Kuva: IRIN Photo

Lahjoita YK:n työhön Syyriassa!

Syyrian sota on aikamme suurin humanitaarinen kriisi. Yli viisi vuotta kestäneen sodan aikana arviolta 12 miljoonaa ihmistä on joutunut pakenemaan kotoaan. Heistä yli neljä miljoonaa on paennut ulkomaille, pääosin Syyrian naapurimaihin.

Lahjoituksen avulla Sinäkin voit auttaa syyrialaisia selviytymään sodan aiheuttamasta tragediasta ja osallistua paremman huomisen rakentamiseen. Tukemalla YK:n työtä Syyriassa autat antamaan ruokaa, koulutusta, toimeentuloa ja turvaa kaikkein heikoimmille.

Hyvin koordinoitujen toimien avulla apu menee juuri sinne, missä sitä tarvitaan. Kriisialueilla kansainväliset toimijat, kuten YK, ovatkin avainasemassa, koska niillä on ainutlaatuisen laajat rakenteet avun perille saamiseksi. Äärimmäisen vaikeissa olosuhteissa YK-järjestöt pystyvät auttamaan siviilejä tehokkaasti yhteistyössä paikallisten tahojen kanssa.

Lahjoita verkossa YK:n työhön Syyriassa painamalla oikealla olevia vihreitä lahjoitussummia.

• Lahjoituksen voi tehdä myös ilman PayPal-tiliä valitsemalla maksuvaiheessa kohdan “muut lahjoitustavat”.

Lahjoita tekstiviestillä. Lähetä teksti YK numeroon 16499. Viesti on 10 euron arvoinen.

• Kaikki lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä Suomen YK-liiton kautta YK:n työhön Syyriassa. Niistä vähennetään vain keräyskulut.

Mitä YK tekee? Esimerkkejä YK:n työstä Syyriassa

• Esimerkiksi YK:n kehitysjärjestö UNDP tukee sodan vuoksi toimeentulonsa menettäneiden, erityisesti naisten, mahdollisuuksia elättää itsensä ja perheensä Syyriassa. Tällainen tukimuoto voi olla esimerkiksi mikrolainojen myöntämistä tai toimeentuloon tarvittavien työkalujen ja koulutuksen tarjoamista.
  • Maailman ruokaohjelma WFP huolehtii joka kuukausi yli neljän miljoonan syyrialaisen ruokahuollosta ja pakolaisjärjestö UNHCR lukuisten pakolaisleirien ylläpidosta.
  • Väestörahasto UNFPA:lla on tärkeä rooli naisten ja muiden haavoittuvien ryhmien puolestapuhujana konfliktin keskellä.

YK:n Syyrian avustusohjelma* auttaa miljoonia siviilejä selviämään arjestaan sodasta huolimatta ja tukee kodeistaan paenneita. Apuasi kuitenkin tarvitaan: lokakuuhun 2015 mennessä syyrialaisten auttamiseen tarvittavista varoista on koossa vain kolmasosa.

Haluatko tietää lisää?

Keräyksestä saadut tuotot ohjataan YK-liiton kautta Syyrian avustamiseen tarkoitetulle Syria Strategic Response Planille*, joka on useiden YK-järjestöjen ja kansainvälisten sekä kansallisten toimijoiden yhteinen ponnistus Syyrian kriisin vaikutusten lievittämiseksi. Keräys on osa suomalaisten YK-järjestöjen YK:n 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestettyä Maailman parhaat uutiset -kampanjaa. Auta meitä rakentamaan parempaa tulevaisuutta ja parempia uutisia!

Päivitetty viimeksi: 18.10.2016