Brown ja Merkel suunnittelevat terveyspalvelujen parannusta maailman köyhille

Iso-Britannian pääministeri Gordon Brown ja Saksan liittokansleri Angela Merkel sopivat viime keskiviikkona yksityiskohdista uuden globaalin aloitteen suhteen. Aloitteella pyritään parantamaan maailman köyhimpien maiden terveydenhuoltojärjestelmiä.

Ennen Downing Streetin toimistolla käytyjä neuvotteluja molemmat sanoivat, että kiirellisiin toimenpiteisiin tulee ryhtyä, jotta HIV/AIDS:n kaltaisiin sairauksiin sekä korkeaan lapsi- ja äitiyskuolleisuuteen voidaan puuttua kehitysmaissa. Molemmat pyrkimykset sisältyvät YK:n vuosituhattavoitteisiin (Millennium Development Goals), joista kansainvälinen yhteisö on sopinut vuonna 2000. Tavoitteilla pyritään vähentämään maailman köyhyyttä vuoteen 2015 mennessä.

Vuosituhattavoitteiden puoliväliä koskevan raportin mukaan kehitys on väärillä urilla niiden terveyttä koskevien tavoitteiden osalta, jotka pienimmällä todennäköisyydellä saavutetaan.

Kansainvälinen kumppanuus terveyden alalla tullaan Brownin ja Merkelin mukaan käynnistämään virallisesti syyskuun viides päivä. Kumppanuuden tarkoitus on varmistaa, että kehitysapua kohdennetaan entistä paremmin köyhien maiden tärkeimpien terveydenhuollon tarpeiden mukaisesti.

Kumppanuudessa ovat mukana Iso-Britanian ja Saksan lisäksi Kanada ja Norja, sekä Maailmanpankki ja Maailman terveysjärjestö WHO. Kumppanuudella pyritään parantamaan pääsyä terveydenhuoltopalveluiden piiriin sekä parantamaan palveluiden tehokkuutta.

Brownin ja Merkelin mukaan kansainvälinen apu on lisääntynyt viime vuosina, mutta rahoitusta on keskitetty vain tietyille alueille eikä rakentamaan vahvoja ja kestäviä terveydenhuoltojärjestelmiä.

Kansainvälinen apu on molempien mielestä fragmentoitunutta ja liian monimutkaista, ja samalla puute terveysalan työntekijöistä, klinikoista, keskeisistä lääkkeistä ja rahoituksesta hankaloittaa tilanteen parantamista.

Ongelmaan tarttumiseksi maat, kansainväliset terveysjärjestöt ja muut toimijat tulevat työskentelemään maakohtaisten suunnitelmien parissa, mikä auttaa linkittämään avustajien tuen kansallisiin suunnitelmiin ja koordinoidmaan maatason toimintoja. Näin toimittaessa toivotaan, että voidaan luoda kestäviä terveydenhuoltojärjestelmiä, jotka saavat aikaan parempia tuloksia.

"Näemme tämän keskeisenä askeleena pyrkimyksissä saada kansainvälinen yhteisö liikkeelle, jotta vuosituhattavoitteet voidaan saavuttaa vuoteen 2015 mennessä", Merkel ja Brown sanoivat. "Pyrkimystemme tulee tuoda yhteen yksityinen sektori, kansalaisjärjestöt, uskonnolliset ryhmät, kansainväliset toimistot sekä hallitukset uudenlaisen kumppanuuden puitteissa, millä pyritään vähentämään köyhyyttä, parantamaan terveyttä sekä luomaan mahdollisuuksia köyhille eri puolilla maailmaa."

Kumppanuusilmoitus tuli seurauksena G8-maiden kesäkuussa Saksassa antamalle sitoumukselle rahoittaa HIV/AIDS:n ja malarianvastaista työtä Afrikassa 60 miljardilla dollarilla sekä pitää kiinni aiemmin annetuista lupauksista kohentaa kehitysyhteistyön rahoitusta.

Brown korosti kansainvälistä terveyskumppanuutta jo viime kuussa YK:ssa pitämässään puheessa, jossa hän kehotti maita pitämään kiinni antamistaan sitoumuksista vuosituhattavoitteita koskien.

Alkuperäinen artikkeli AFP

Koko artikkeli englanniksi