Apua köyhille, ei konsulteille

Avunantajamaat käyttävät neljäsosan vuosittaisesta kehitysavusta (noin 20 miljardia dollaria) "tekniseen tukeen", todetaan ActionAid Internationalin raportissa.

Tekninen tuki viittaa tutkimukseen, koulutukseen ja konsulttien tarjoamiin palveluihin. Konsultit perivät palkkioita, jotka ActionAidin mukaan ovat joissakin tapauksissa ylimitoitettuja.

Raportin mukaan vuoden 2004 tiedot osoittavat, että ex-patriaatin aiheuttamat kustannukset ovat noin 200 000 dollaria vuodessa. Lasten koulumaksut muodostavat summasta noin kolmanneksen. Näiltä kuluilta vältyttäisiin, jos ulkomaalaisten sijaan palkattaisiin paikallisia asiantuntijoita

Raportissa huomautetaan, että ulkomaalaisten korkeat palkat saattavat aiheuttaa närkästystä paikallisten yhteistyökumppanien ja suuren yleisön keskuudessa. Esimerkiksi Ghanassa valtion virkamiehet ansaitsevat keskimäärin 300 dollaria kuukaudessa. Ulkomainen konsultti tienaa saman summan muutamassa tunnissa.

Mikä vielä huolestuttavampaa, hyvin palkatut konsultit eivät välttämättä saa aikaan kestäviä tuloksia. ActionAidin mukaan tekninen tuki ei myöskään aina ole täysin puolueetnta. Raportissa todetaan lahjoittajien muun muassa tukevan kehitysmaiden hallitusten sellaisia toimia, joita ne itse pitävät suotuisina. Toisaalta avun käyttäminen lahjoittajamaan tuotteisiin saa rahavirrat itse asiassa palaamaan alkuperämaahan sen sijaan, että niillä hyödytettäisiin kehittyvää maata pysyvästi.

Näin avustussummista osa muuttuu näennäisiksi. ActionAid arvioi näennäisavun olevan jopa lähes puolet kaikesta kansainvälisestä avusta.

Järjestö ehdottaa useita ratkaisuvaihtoehtoja tilanteen parantamiseksi. Päällimmäisenä kehitysmaiden tulisi itsensä määrittää, minkälaista teknistä tukea ne tarvitsevat. Lahjoittajamaita suositellaan käyttämään ulkomaisten sijasta paikallisia resursseja. Myös avun koordinointiinon syytä kiinnittää huomiota.