YK tarvitsee ystäviä

Oikeushammaslääkäri Helena Ranta ja toimittaja Rauli Virtanen ovat tunnettuja YK:n ystäviä. Heidän mielestään YK tarvitsee nyt ystäviä enemmän kuin koskaan.

YK:n ystävät Helena Ranta ja Rauli Virtanen

Helena:

Jos joku tarvitsee ystäviä tällä hetkellä, niin se on nimenomaan YK, joka on joutunut perusteettomien hyökkäyksien kohteeksi. YK on tällä hetkellä ainoa sellainen foorumi, missä kaikki maailman valtiot voivat kohdata toisensa, jos haluavat dialogia.

Jos YK:ta ei olisi, niin mikä olisi vaihtoehtoinen globaali toimija?

Naisten aseman kehityksessä ollaan ottamassa askelia taakse päin ja tasa-arvokehitys on uhattuna globaalisti. Seksuaali- ja lisääntymisterveyttä ja -oikeuksia koskevissa kysymyksissä on jyrkät vastakkainasettelut tällä hetkellä. Se on erittäin huolestuttavaa. Yksi esimerkki siitä on se, että naisiin kohdistuvan syrjinnän kieltävää Pekingin toimintaohjelmaa ei voida avata käsittelyyn, sillä naisten oikeuksista ei enää saavutettaisi yksimielisyyttä.

Solidaarisuus on unohdettu ja esimerkiksi valtioiden varaukset koronarokotteista kertovat itsekkyyden määrän lisääntymisestä tässä maailmassa. Nyt jos koskaan yksittäisten ihmisten ja valtioiden tulee antaa tukensa YK:lle. Sen voi tehdä olemalla YK:n ystävä.

Rauli:

Olen seurannut maailmanjärjestön toiminta 1970-luvun alusta lähtien. Ensimmäinen juttuni YK-kirjeenvaihtajana New Yorkissa oli apulaispääsihteeri Helvi Sipilän haastattelu. Sen jälkeen olen raportoinut kymmenistä konflikteista Namibiasta Itä-Timorille todistaen, miten arvokasta työtä YK:n rauhanturvaajat ja pakolaisjärjestö UNHCR tekevät.

Lukuisten YK-järjestöjen, kuten UNDP:n, WHO:n, UN Womenin, ja Unicefin ponnistelut kestävän kehityksen alueilla eivät aina ole saaneet ansaitsemaansa julkisuutta.

Siksi Maailman ruokaohjelman WFP:n saama Nobelin rauhanpalkinto oli riemastuttava uutinen juuri aikana, jolloin koronapandemia jarruttaa työtä nälänhädän ja köyhyyden vähentämiseksi.

Tunnustus korostaakin YK:n ja kansainvälisen yhteistyön merkitystä tänä suurvaltaristiriitojen ja rikkaiden maiden kansallisen itsekkyyden aikana, joka haastaa YK:n edustamaa multilateralismia ja sääntöpohjaista maailmanjärjestystä.

Pandemiat, ilmastonmuutos, biodiversiteetti ja suurten tapahtumaketjujen juurisyyt käsitellään tehokkaimmin monenkeskisesti. Siksi YK tarvitsee ystäviltään kaiken tuen.

YK:n ystäväksi voit liittyä täällä.