Lasten ja nuorten sarjakuvakilpailuun osallistui 61 piirtäjää - tässä voittajat

Sarjakuvakilpailun mainosgrafiikka. Kilpailun voittajien julistaminen.
Sarjakuvakilpailu oli käynnissä 1.9.-1.12.2022.

Suomen YK-liitto järjesti syksyn aikana lapsille ja nuorille sarjakuvakilpailun, jonka tavoitteena oli kannustaa pohtimaan taiteen keinoin, mitä eriarvoisuus tarkoittaa ja miten sitä voidaan vähentää. Eriarvoisuuden vähentäminen on YK:n kestävän kehityksen tavoite numero 10.

YK-liitolle lähetettiin kilpailuaikana 62 sarjakuvatyötä, jotka arvioitiin alakoulusarjassa (7-12 v), yläkoulusarjassa (13-15 v) sekä avoimessa sarjassa (ei ikärajaa). Kumppaneina sekä kilpailun tuomareina toimivat Kiroileva siili -sarjakuvan piirtäjä Milla Paloniemi sekä Kamala luonto -sarjakuvaa piirtävät Marja Lappalainen ja Jarkko Vehniäinen. Sarjakuvakilpailu sai hanketukea Kansan Sivistysrahastolta.

Voittajat: Alakoulu (7-12-vuotiaat)

Alakoululaisten sarjassa painopiste oli kiusaamisen vastaisessa toiminnassa. Sarjaan osallistui 46 piirtäjää kouluista ja kerhoista eri puolelta Suomea. Julkaisemme voittajien nimen, iän ja työn itse taiteilijoiden sekä heidän huoltajiensa suostumuksella.

1. Venla K. 12 vuotta, Nöfö hädässä

Tuomarien kommentit: Taidokas piirros, hyvät varjot, hienoja yksityiskohtia, panostettu väreihin, ilmeikkäät hahmot, upeat kissa- ja kirahvi hahmot, paljon sisältöä ja asiaa neljässä ruudussa. Hyviä ideoita 4. ruudussa. Kiusaamisen vastainen työ kuvastuu hyvin.
SDG10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Työssä puututaan selkeästi kiusaamiseen ja etsitään keinoja kiusaamisen vähentämiseen sekä kiusattujen auttamiseen.

Tussilla piirretty värikäs sarjakuva possusta, jota kiusataan
Venla K. "Nöfö hädässä" 2022.

2. Vanessa H. 8 vuotta, Kissa ja silmälasit

Tuomarien kommentit: Sarjakuvassa voi hyvin samaistua silmälasien saamiseen. Viimeinen ruutu on hauska. Sarjakuva on tyhjentävä ja siinä on ihanat hahmot.
SDG10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Työssä puututaan selkeästi kiusaamiseen. Teemana erilaisuuden hyväksyminen.

Puuväripiirros sarjakuvasta, jossa kissa saa silmälasit
Vanessa H. "Kissa ja silmälasit" 2022.

3. Hinneli H. 10 vuotta, Älä kiusaa!

Tuomareiden kommentit: Koulumaailma näkyy sarjakuvassa hyvin. Ensimmäinen ruutu on erityisen hieno koska kiusattava tuntee itsensä yleensä näin. Se on vahva tunne johon pystyy samaistumaan.
SDG 10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Työssä puututaan selkeästi kiusaamiseen. Teemana erilaisuuden hyväksyminen.

Lyijykynällä piirretty sarjakuva, jossa hahmoa kiusataan.
Hinneli H. "Älä kiusaa!" 2022.

Kunniamaininta: Emilia T. 11 vuotta, Ulkonäöllä ei ole väliä

Tuomareiden kommentit: Kunniamaininta pienestä ponista.

Puuvärikynillä tehty sarjakuva, jossa hevosia ja poni.
Emilia T. "Ulkonäöllä ei ole väliä" 2022.

Voittajat: Yläkoulu (13-15-vuotiaat)

Yläkoululaisten sarjassa eriarvoisuuden syitä ja torjumista haastettiin pohtimaan laajemmin. Sarjaan osallistui 8 piirtäjää. Julkaisemme voittajien nimen, iän ja työn itse taiteilijoiden sekä heidän huoltajiensa suostumuksella.

1. Taisia C. 15 vuotta, Oikeus auttaa

Tuomareiden kommentit: Taidokas työ ja koskettava tunnelma. Hienosti käytetty tekstiä kuvallisena elementtinä, mikä kiinnittää huomion ja saa lukemaan koko jutun ajatuksella.
Suomen YK-liiton arvio: SDG 10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Eriarvoisuutta voidaan torjua muita auttamalla, varsinkin silloin kun he ovat heikkoja.

Tussilla piirretty mustavalkosarjakuva
Taisia C. "Oikeus auttaa" 2022.

2. Jenna L. 15 vuotta, The Big If

Tuomareiden kommentit: Työssä on kiinnostava ja erilainen tekniikka. Siitä löytyy selkeä sanoma. Ihonväri on edelleen eriarvoistava ja otettu mukaan. Hieno viimeinen ruutu.
SDG 10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Sosiaalisen, taloudellisen ja poliittisen osallistuminen edistäminen iästä, sukupuolesta, vammaisuudesta, rodusta, etnisyydestä, alkuperästä, uskonnosta tai taloudellisesta tai muusta asemasta riippumatta. Yhtäläisten mahdollisuuksien takaaminen. Korostuu eriarvoisuuden vähentäminen maiden sisällä ja niiden välillä.

Värikäs sarjakuvapiirros
Jenna L. "The Big If" 2022.

3. Sofia L. 15 vuotta, Fisk

Tuomareiden kommentit: Sarjakuvassa on hauska, ovela ja omaperäinen huumori, myös mustaa huumoria. Tarina on viety hyvin perheen sisälle.
SDG 10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Erilaisuuden hyväksyminen.

Tussipiirros sarjakuvasta, jossa kalaystävästä tulee ruokaa.
Sofia L. "Fisk" 2022.

Voittajat: Avoin sarja (ei ikärajaa)

Avoimessa sarjassa eriarvoisuuden syitä ja torjumista haastettiin pohtimaan laajemmin. Sarjaan osallistui 7 piirtäjää. Palkinnot jaettiin vain 1. ja 2. sijalle. Muut sarjaan lähetetyt työt eivät täyttäneet kilpailun kriteerejä. Julkaisemme voittajien nimen, iän ja työn taiteilijoiden omalla suostumuksella.

1. Miia K. 18 vuotta, Me loistavat tähdet

Tuomareiden kommentit: Työ on valmista sarjakuvataidetta. Se on hienosti tehty ja siitä löytyy sanoma. Visuaalisesti todella hieno ja kaikki kohdallaan.
SDG 10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Eriarvoisen kohtelun vähentäminen ja kaikkien sosiaalisen, taloudellisen ja poliittisen osallistumisen edistäminen asemasta riippumatta kunhan antaa itselle mahdollisuuden katsoa lähempää ja tutustua toisiin ihmisiin.

Värikäs sarjakuvatyö, jossa kaksi hahmoa tähystävät tähtiä
Miia K. "Me loistavat tähdet" 2022.

2. Otso H. -, Equalize

Tuomareiden kommentit: Sarjakuva herättää paljon ajatuksia. Siinä on sanatonta kerrontaa ja hieno dystooppinen tunnelma.
SDG 10 eriarvoisuuden vähentäminen sarjakuvassa: Kuvaus eriarvoisesta yhteiskunnasta.

Lyijykynäpiirros, jossa kasvottomia hahmoja
Otso H. "Equalize" 2022