Maailma on myllerrysten keskellä ja kansainvälinen luottamus on käymässä vähiin. YK tarvitsee ystäviä enemmän kuin koskaan. YK on ainoa valtioiden muodostama yhteisö, jossa ratkaistaan maailmanlaajuisia haasteita demokraattisesti. Jos YK heikkenee, heikkenee kykymme rakentaa parempaa, yhteisempää tulevaisuutta.

Liity YK:n ystäviin ja tule YK-klubille »

Kestävän kehityksen tavoitteet löytyvät nyt myös saameksi

Tässä ne nyt ovat: ON guoddevašvuođa mihttomearit, eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet saameksi.

Kestävän kehityksen tavoitteet saameksi

YK:n kestävän kehityksen tavoitteet löytyvät nyt myös saameksi.

Pohjoissaameksi käännetyt kestävän kehityksen tavoitteet on julkaistu Norjan YK-liiton verkkosivuilla.

Sivuilta löytyy kaikki 17 kestävän kehityksen tavoitetta ja 169 alatavoitetta. Sivuilta saa myös tietoa kestävästä kehityksestä saameksi. Lisäksi sivuiltla on kestävän kehityksen aiheesta saamenkielistä opetusmateriaalia eri kouluasteille ja opiskelijoille.

Saamenkielisen käännöstyön on tehnyt Norjan YK-liitto.

Sivuston osoite on: https://www.sami.fn.no/

Kestävän kehityksen tavoiteohjelma (Agenda2030) tähtää äärimmäisen köyhyyden poistamiseen sekä kestävään kehitykseen, jossa otetaan ympäristö, talous ja ihminen tasavertaisesti huomioon. Ohjelman kantava periaate on, ettei ketään jätetä kehityksessä jälkeen. Lisätietoa kestävän kehityksen tavoitteista suomeksi löydät täältä.