5. JAKSO: IHMISOIKEUSNEUVOSTON MAAKOHTAINEN TYÖ

Uudessa podcast-sarjassa seurataan YK:n ihmisoikeusneuvoston työtä ja tarkastellaan Suomen jäsenkauden tavoitteita ja tuloksia. Suomi toimii Genevessä kokoontuvan YK:n ihmisoikeusneuvoston jäsenenä vuosina 2022–2024.

YK:n ihmisoikeusneuvoston ja Suomen liput yhteensovitettuina tummalla taustalla.

Suomen YK-liiton uusi podcast-sarja Suomi YK:n ihmisoikeusneuvostossa seuraa 47 valtiosta koostuvan, YK:n tärkeimmän ihmisoikeuselimen työtä. Sarjan jaksoissa pureudutaan ihmisoikeusneuvoston toimintaan ja tarkastellaan Suomen kolmivuotisen jäsenyyskauden tavoitteita ja tuloksia.

Sarjan viidennessä jaksossa ulkoministeriön ihmisoikeusneuvostotiimin vetäjä Ann-Mari Fröberg ja Suomen YK-liiton ihmisoikeusasiantuntija Rosa Puhakainen-Mattila keskustelevat ihmisoikeusneuvoston maakohtaisesta työstä ja neuvoston mahdollisuuksista puuttua akuutteihin ihmisoikeustilanteisiin eri valtioissa.

Millaisia keinoja ihmisoikeusneuvostolla on puuttua valtioiden sisäisiin ihmisoikeusongelmiin?

Venäjällä kansalaisten vapaus ja erityisesti toimittajien ja ihmisoikeuspuolustajien toiminta on vaikeutunut huomattavasti Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022. Miten ihmisoikeusneuvosto voi puuttua Venäjän sisäiseen tilanteeseen?

YK:n ihmisoikeusvaltuutettu toi elokuussa esille huomattavia ihmisoikeusongelmia Kiinan uiguurivähemmistön kohtelussa. Miten neuvosto reagoi Kiinan toimiin ja onnistuiko neuvosto toimimaan uiguurien aseman parantamiseksi?

Miten neuvosto on reagoinut Iranin tilanteeseen?

Miten Afganistanin tilannetta seurataan?

Kuunteluaika 17 min.

Tekninen tuottaja: Sisältöpalvelu Fabuloso

Podcast-jakson voi kuunnella myös Spotifyissa.

Suomi YK:n ihmisoikeusneuvostossa -podcastin aikaisemmat jaksot voi kuunnella täältä.