Kannanotto/lausunto

YK:n päätöslauselma 1325 tarvitsee kansallisen toimeenpano-ohjelman

YK:n turvallisuusneuvoston vuonna 2000 hyväksymä päätöslauselma 1325 vaatii naisten roolin vahvistamista konfliktien ehkäisyssä, ratkaisemisessa ja rauhanprosesseissa.

Periaatepuheissa EU-maat ovat korostaneet asian tärkeyttä. Käytännössä päätöslauselmaan kirjattuja sitoumuksia ei kuitenkaan ole systemaattisesti ryhdytty toteuttamaan. YK:n ja EU:n selvästä vaatimuksesta huolimatta EU:n jäsenmaista vain Ruotsi, Tanska ja Iso-Britannia ovat toistaiseksi laatineet kansallisen toimeenpano-ohjelman. Myös Norjalla on päätöslauselman 1325 kansallinen toimeenpano-ohjelma.

Me allekirjoittaneet järjestöt vaadimme, että Suomen seuraavaan hallitusohjelmaan kirjataan tavoitteeksi päätöslauselmaa 1325 koskevan kansallisen toimeenpano-ohjelman pikainen laatiminen.

Lisäksi esitämme, että maahamme perustetaan ministeriöiden välinen korkean tason työryhmä edistämään ja seuraamaan asian valmistelua. Edellytämme, että tämä työryhmä hyödyntää alan tutkijoiden ja kansalaisjärjestöjen erityisosaamista.
Suomen UNIFEM, Suomen YK-liitto, Amnesty International Suomen Osasto, KATU, Ihmisoikeusliitto ja CMI ovat mukana joulukuussa 2006 perustetussa 1325-verkostossa. Verkosto on käytettävissä asian valmistelussa.

PÄivi Mattila
1325-verkoston puheenjohtaja