Kannanotto/lausunto

Turvallisuuskysymysten on pysyttävä vahvasti agendalla

SUOMEN YK-LIITON KANNANOTTO 5.5.2010

Maailman päättäjät ovat parhaillaan kokoontuneet pohtimaan NPT-sopimuksen vahvistamisen ja maailmanlaajuisen ydinaseriisunnan mahdollisuuksia. Tänä vuonna tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta siitä, kun ydinsulkusopimus astui kansainvälisesti voimaan. Meneillään oleva ydinaseriisunnan seurantakokous on nostanut aseidenriisunnan teeman jälleen vahvasti kansainväliselle agendalle. YK-liitto korostaa, että ydinaseriisunnan saralla on toimittava nyt, kun teema on vahvasti esillä kansainvälisen yhteisön agendalla. Muutoin vaarana on, että viimeisten vuosien aikana tehty pohjatyö ja vaikuttaminen valuvat hukkaan ja ydinaseriisunta unohtuu jälleen taka-alalle kansainvälisen politiikan 'ratkaisemattomana ongelmana'.