Kannanotto/lausunto

TSS-oikeuksia koskeva yleissopimus; Suomen viidennen määräaikaisraportin kuuleminen

Suomen YK-liitto kiittää mahdollisuudesta tulla kuulluksi ja lausuu kunnioittavasti TSS-oikeuksia koskevan yleissopimuksen määräaikaisraportin erillisistä lisäkysymyksistä seuraavaa:

Yleistä

YK-liitto huomioi ilahtuneena, että komitea vaatii Suomelta lisätietoja kehitysyhteistyövarojen nostamisesta 0,7 prosenttiin. Tavoitteen saavuttamattomuudessa kyse ei ole niinkään rahan puutteesta kuin asenteellisesta ongelmasta. Määräaikaisraportoinnissa on merkityksellistä korostaa, että Suomi on paitsi taloudellisesta ja sivistyksellisestä maineestaan ylpeä maa, se myös ottaa vastuuta ja tuo julki epämiellyttäviä asioita. Tällaisia ovat muun muassa erilaiset köyhyyden muodot, naisten uhattu asema työelämässä sekä ihmiskauppa. Mielenterveysongelmien hoitoon ei lasten osalta ole saatu selkeää parannusta eivätkä lasten oikeudet tältäkään osin vielä toteudu.

Komitean Vähemmistövaltuutettua kohtaan esittämä kiinnostus on myös kannustavaa. YK-liitto on huolissaan Vähemmistövaltuutetun toimiston resursseista. Voidaanko niillä täyttää lain antamat tehtävät, esimerkiksi tarpeellisessa laajuudessa seurata ja parantaa ulkomaalaisten ja etnisten vähemmistöjen asemaa ja oikeuksia?

Artiklakohtaiset huomiot

Artikla 1: Saamelaisten itsemääräämisoikeudet eivät toteudu. Seuraavalla vaalikaudella on pidettävä huolta, että Suomi ratifioi ILO:n alkuperäis- ja heimokansoja koskevaa yleissopimusta.

Artikla 2.2: Passiiviseen ja hiljaiseen rasismiin tulee tarttua. Valtion tulee pystyä vakinaistamaan projektiluontoiset keinot puuttua eri-ikäisten joukossa esiintyvään rasismiin. Osana tätä vakinaistamista tulee edistää kansainvälisyyskasvatuksen kansallisen toimenpideohjelman toteutusta ja käytännön mallien käyttöönottoa erityisesti koulujen opetussuunnitelmissa.

Artiklat 9. 10 ja 11: Suhteellinen köyhyys Suomessa on lisääntynyt. Monenlainen perintö siirtyy sukupolvelta toiselle, mukaan lukien uudenlaiset, esimerkiksi koulutustason mukanaan tuomat luokkaerot. Tämänsuuntainen kehitys tulee estää kiinnittämällä huomiota aktiivisiin toimenpiteisiin.

Artiklat 13 ja 14: YK-liitto esittää huolensa kehityksestä, jonka mukaan Suomeen opiskelemaan tulevilta vaadittaisiin tulevaisuudessa lukukausimaksujen maksamista. Tällä hetkellä lainsäädäntö ei salli lukukausimaksujen perimistä (Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2005:22).

Lisäksi YK-liitto haluaa aseistakieltäytyjiin liittyen tuoda esiin huolensa kansalais- ja poliittisten oikeuksien toteutumiseen Suomessa. Myös monet kansainväliset ihmisoikeuselimet ovat kiinnittäneet asiaan huomiota.

19.1.2007

Helena Laukko