Kannanotto/lausunto

Suomen YK-liitto: Pysyvä tulitauko Gazaan

Suomen YK-liitto vetoaa pysyvän tulitauon puolesta Gazan kaistalla. Humanitaarinen katastrofi ja lisätappiot viattomien ihmishenkien kustannuksella on saatava loppumaan.

Olemme todistaneet käsittämätöntä kuolemaa ja tuhoa Gazan kaistalla ja Israelissa. Tuhansia ihmisiä on kuollut, loukkaantunut, joutunut pakolaisiksi, ja lähes kahtasataa pidetään edelleen panttivankeina, mukaan lukien lapsia ja vanhuksia.

YK:n mukaan vesi, ruoka, polttoaine, lääkintätarvikkeet ja jopa ruumispussit ovat loppumassa Gazassa saarron vuoksi. Palestiinalaisilla, jotka etsivät turvaa, ei ole minne mennä.

Maailma ei voi enää odottaa toimia. On yhteinen vastuumme estää viattomien ihmisten kärsimys.

Suomen YK-liitto vetoaa maamme päättäjiin vaikuttamaan sen puolesta, että ihmiselämän säilyttäminen priorisoidaan kaiken muun edelle.

Kaikki panttivangit tulee vapauttaa, erityisesti lapset ja vanhukset. YK:lle on mahdollistettava humanitaarisen avun toimitus ja siviilejä ja esimerkiksi lääkäreitä on suojeltava heidän tekemässään työssä.

Kriittisessä tilassa olevien potilaiden kiireellinen evakuointi on turvattava.

Siviilejä ei pidä käyttää pelinappuloina. Perheillä on oltava mahdollisuus haudata ja surra rakkaitaan. Viattomien siviilien vastainen väkivallan kierre on lopetettava.

Kannanotosta päätettiin Suomen YK-liiton syyskokouksessa 12.12.2023.