Kannanotto/lausunto

Suomen YK-liiton lausunto Suomen rauhanvälityksen toimintaohjelmaluonnokseen

24.8.2011

Suomen YK-liitto kiittää ulkoasiainministeriötä mahdollisuudesta esittää lausunto asiassa, jota liitto pitää kokonaisuutenaan merkittävänä Suomen ja laajemmin EU:n rauhanvälityskapasiteetin ja -tavoitteiden kannalta. YK-liitto on erityisen iloinen siitä, että Suomi on ollut viime vuodet aktiivinen ja aloitteellinen kansainvälisen rauhanvälitystoiminnan tukemisessa. Liitto tukee toimintaohjelmaluonnoksen yleisiä suuntaviivoja lämpimästi ja toivoo, että Suomi toimii jatkossakin ponnekkaasti YK:n rauhanvälitystoiminnan kapasiteetin ja mahdollisuuksien kasvattamiseksi.

Suomen YK-liitto haluaa lausua Suomen rauhanvälityksen toimintaohjelmaluonnoksen pohjalta seuraavaa:

- Toimintaohjelmaluonnoksessa hahmotellut suuntaviivat ovat kokonaisuudessaan kannatettavia ja ohjelman tavoiteasetteluun nähden relevantteja

- YK:n roolin tunnustaminen rauhanvälitystoiminnan keskeisimpänä globaalina toimijana on erityisen tärkeä. Lisäksi kirjaus EU:n rauhanvälitystoiminnan vahvistamisesta ja eurooppalaisen rauhanvälitysinstituutin perustamisesta on lämpimästi tervetullut.

- Luonnoksesta puuttuu toistaiseksi sellaiset yksityiskohdat, joiden avulla rauhanvälitystoiminnan tukemisen konkretia saavutetaan. Ts. millä konkreettisilla tavoilla ja toimenpiteillä YK:n rauhanvälitystoimintaa 'tuetaan' ja 'vahvistetaan'?

- Tuemme ulkoministeriön ajatusta avoimen koordinaatioryhmän perustamisesta eri toimijoiden välisen yhteistyön tiivistämiseksi ja osaamisen vahvistamiseksi

- Huomio naisten mahdollisuuksien kasvattamiseksi rauhanvälitystoiminnassa on tärkeä. Tämän lisäksi keskeisenä kohderyhmänä tulisi mainita nuoret, joiden rooli on tulevaisuudessa kansainvälisen turvallisuuden kannalta yhä keskeisempi. Nuorten massatyöttömyys, syrjäytymisen uhka, demokratiavaje, kansalais-, poliittisten-, taloudellisten- tai sivistyksellisten oikeuksien polkeminen sekä sosiaalisen kehityksen tarve ovat tekijöitä, jotka voivat pahimmillaan aiheuttaa vakaviakin uhkia alueelliselle ja/tai kansainväliselle turvallisuudelle. Nuoria koskevien turvallisuusuhkien ennaltaehkäisyä ei voi korostaa riittämiin, sillä lasten ja nuorten hyvinvointi nivoutuu erottamattomasti niihin ihmisoikeuksien ja kehityksen periaatteisiin, joita ilman pysyvän rauhan saavuttaminen vaikeutuu keskeisesti.