Kannanotto/lausunto

Suomen YK-liiton lausunto esityksestä laiksi Suomen liittymisestä Ottawan henkilömiinat kieltävään sopimukseen

Lausunto annettu päivämäärällä 28.1.2011

Suomen YK-liitto kiittää ulkoasiainministeriötä siitä, että sitä kuullaan lakiesitysluonnoksesta jalkaväkimiinojen käytön, varastoinnin, tuotannon ja siirron kieltämisestä ja niiden hävittämisestä tehtyyn yleissopimukseen liittyen. Valtioneuvoston vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko vahvisti vuoden 2004 selonteossa hyväksytyn linjauksen, että Suomi liittyy henkilömiinat kieltävään Ottawan sopimukseen vuonna 2012 ja hävittää sopimuksen kattamat miinat (käytännössä putki- ja sakaramiinat) vuoden 2016 loppuun mennessä.

YK-liitto on iloinen siitä, että Suomi on jo kymmenen vuotta niin YK:ssa kuin EU:ssakin kannattanut Ottawa sopimuksen universalisointia - siis sitä, että sopimuksesta saataisiin kaikki maailman maat kattava. YK-liitto on ilahtunut myös siitä, että päätökset ollaan tekemässä nyt myös Suomen itsensä osalta.

YK-liitto on tukenut henkilömiinat kieltävään yleissopimukseen liittymistä jo yli kymmenen vuoden ajan. Kansalaisjärjestönä YK-liitto seuraa aktiivisesti prosessia Suomen liittymiseksi Ottawan sopimukseen ja painottaa, että sopimuksen hyväksyminen on humanitaarisista syistä globaalisti tärkeä ja merkittävä askel kansainvälisessä aseidenriisunnassa. Suomi on ainoa EU-maa, joka ei ole vielä allekirjoittanut Ottawan sopimusta (Puola odottaa ratifiointia).

Suomen YK-liitto kiittää valtioneuvostoa siitä, että se on vihdoin ottamassa tärkeän askeleen kohti henkilömiinat kieltävän kansainvälisen sopimuksen hyväksymistä. Kansalaisjärjestönä Suomen YK-liitto puoltaa lakiesitystä voimakkaasti ja toivoo samalla, että esitys etenee eduskunnan käsiteltäväksi siten, että sopimukseen liitytään vuonna 2012 ja pidetään kiinni siitä aikataulusta, johon Suomi on toistuvasti sitoutunut myös kansainvälisesti.

Lisätietoja:
toiminnanjohtaja Helena Laukko, Suomen YK-liitto