Kannanotto/lausunto

Saamelaisten ilmastotieto käyttöön

Suomen YK-liiton kannanotto 3.2.2010

Ilmastonmuutos vaikuttaa monien alkuperäiskansojen elämään. Esimerkiksi Suomessa saamelaisten perinteisen elinkeinon, porotalouden, harjoittaminen vaikeutuu selvästi ilmaston lämmetessä. Tämän vuoksi on tärkeää, että laillisesti sitova ilmastosopimus saadaan aikaan Meksikon ilmastokokouksessa.

Kööpenhaminan ilmastokokouksessa joulukuussa neuvoteltu Copenhagen Accord on laajalti arvioitu riittämättömäksi hidastamaan ilmaston lämpenemistä. Tällä hetkellä eri maiden ilmoittamien kasvihuonekaasupäästöjen vähennysten arvioidaan johtavan yli kolmen asteen lämpenemiseen. Tämä tarkoittaisi hyvin voimakkaita vaikutuksia monien marginaalissa elävien alkuperäiskansojen luontaistalouteen, kulttuuriin ja selviytymiseen. Esimerkiksi Suomessa saamelaisten perinteisen elinkeinon, porotalouden, harjoittaminen vaikeutuu selvästi ilmaston lämmetessä, sillä lämpenemisen vaikutukset napa-alueilla ovat voimakkaampia kuin maapallolla keskimäärin.

Kööpenhaminan ilmastokokouksen epäonnistumisen vuoksi YK:n alaista UNFCCC:tä on kritisoitu voimakkaasti ja neuvotteluja on vaadittu siirrettäväksi toiselle foorumille. Ilmastoneuvottelujen heikkoon menestykseen ei kuitenkaan ollut syynä kehno kokoustekniikka, vaan poliittisen tahdon puute. Päätöksentekijöiden on kannettava vastuunsa: laillisesti sitova sopimus on allekirjoitettava tänä vuonna Meksikossa. On tärkeää, että neuvotteluja käydään YK:n puitteissa, jolloin kaikki maat ovat edustettuina.

Kansalaisyhteiskunnan osallistumismahdollisuuksiin YK:n ilmastoprosessissa tulee suhtautua vakavasti. Usein alkuperäiskansat kohtaavat lämpenemisen seuraukset ensimmäisten joukossa. Esimerkiksi saamelaisten kokemusperäistä tietoa ilmaston lämpenemisestä on välitetty päätöksentekijöille muun muassa laajan Arctic Climate Impact Assesment -arviointiraportin [1] muodossa. Nyt tämä saamelaisten tieto luonnosta, säästä, lumesta, jäästä ja sateista pitäisi ottaa käyttöön ilmastoa koskevassa päätöksenteossa.

Suomen YK-liiton koordinoima Kansalaisten maailmannäyttämö selvittää vaikuttavan kansalaisosallistumisen ehtoja hankkeellaan "Marginaaliset äänet kuuluviin YK:n ilmastoprosesseissa" ja tuo kuuluviin marginaalisten ryhmien ääniä kansainvälisissä poliittisissa prosesseissa.

[1] Arctic Climate Impact Assessment 2005. Impacts of a Warming Arctic. Saatavilla verkossa: http://amap.no/acia/