YK-päivän tehtävä

Väkivallattomuuden päivä: Arvojana

Mitä opin

Tarkastellaan väkivaltaan liittyviä uskomuksia ja asenteita.

Tehtävän kuvaus

Järjestäkää luokan keskelle avoin tila, niin että mahdutte liikkumaan huoneen päästä päähän. Kiinnittäkää luokan toiseen seinään kyltti "Samaa mieltä" ja toiseen seinään kyltti "Eri mieltä". Tilan keskelle kuvitellaan jana.

Lue alla olevat väitteet yksi kerrallaan. Jokaisen väittämän jälkeen osallistujat liikkuvat janalla sen mukaan kuinka samaa tai eri mieltä he ovat väittämän kanssa. Keskellä on neutraali alue, joka vastaa "En osaa sanoa" -vaihtoehtoa. Voit halutessasi muokata tai keksiä itse lisää väittämiä.

Väittämät:

  •     Jos joku haukkuu tai kiusaa minua, minulla on oikeus lyödä.
  •     Jos joku uhkaa minua tai perhettäni, asein puolustautuminen on oikeutettua.
  •     Opettaja saa kurittaa oppilaita.
  •     Opettajan nimittely ei satuta opettajaa.
  •     Perheväkivalta on alempien sosiaaliluokkien ongelma.
  •     Koulukiusaaminen on väkivaltaa.
  •     Se joka katsoo vierestä, kun toista kiusataa, syyllistyy itsekin kiusaamiseen.
  •     Väkivalta johtuu päihteistä.
  •     Juoruilu on väkivaltaa.
  •     On hauskaa vitsailla toisten ulkonäöstä.
  •     Vitsin varjolla voi sanoa mitä tahansa.
  •     Jos joku ei ymmärrä huumorilla sanottua kommenttia, on se kuulijan oma häpeä.
  •     Huorittelu ja homottelu ei ole kiusaamista.

Anna jokaisen väittämän jälkeen osallistujille hetki aikaa miettiä kantaansa ja valita paikkansa janalla. Kysy osallistujilta perusteluja, miksi he seisovat valitsemassaan paikassa. Ääripäiden perustelut on hyvä kysyä joka kerta. Kenenkään mielipidettä ei saa arvostella. Harjoituksessa ei ole oikeita eikä vääriä vastauksia!

Vinkki! Väitteet voivat olla tarkoituksella provosoivia, joko tosia tai keksittyjä. Niiden ei tarvitse edustaa lausunjansa omia mielipiteitä. Voit keksiä lisää väittämiä sekä soveltaa harjoitusta myös muunlaisiin teemoihin.