Yleiskokous yksimielisesti rauhanturvauudistuksen takana

YK:n yleiskokous kannatti yksimielisesti pääsihteeri Banin ehdotusta rauhanturvaoperaatioista vastaavan osaston (DPKO) ja aseistariisuntaosaston (DDA) uudelleenorganisoinnista. Tavoitteena on parantaa rauhanturvaoperaatioiden kapasiteettia sekä tiedonkulkua ja tehtävänjakoa eri osastojen välillä.

Yleiskokous hyväksyi suunnitelman uuden kenttäoperaatioista vastaavan osaston, Department of Field Support, perustamisesta. Kenttäoperaatioista vastaava osasto johtaisi operaatioiden käytännön toteutusta, ja osaston johtoon nimitettäisiin alipääsihteeri.

Suunnitelman mukaan uudistetun rauhanturvaoperaatioiden osaston (Department of Peace Operations, entinen DPKO) tehtävänä olisi vastata kokonaisuudessaan operaatioiden strategiasta, suunnittelusta ja aloittamisesta.

Lisäksi aseistariisunta-asiain osasto (DDA) muutetaan aseistariisunta-asioista vastaavaksi yksiköksi (Office for Disarmament Affairs, ODA), jota johtamaan nimitettäisiin suoraan pääsihteerille raportoiva alipääsihteeri. ODA säilyttäisi jäsenistön vaatimuksesta oman budjetin sekä nykyisen DDA:n rakenteen ja toiminnot.

Pääsihteeri sai yleiskokoukselta valtuudet jatkaa osastojen uudistamisen suunnittelua. Yksityiskohtaiset suunnitelmat esitellään myöhemmin 192:n osanottajan yleiskokoukselle.

"Näille ehdotuksille saamani kannatus enteilee hyvää yhteistyötä, joka perustuu molemminpuoliseen luottamukseen. Uudistuksista tullaan keskustelemaan jatkossakin avoimesti", pääsihteeri kiitti puheessaan.

Helmikuussa yleiskokoukselle osoittamassaan kirjeessä Ban Ki-moon on korostanut uudistusten tärkeyttä, koska rauhanturvaoperaatioiden tarve kasvaa jatkuvasti. "Tällä hetkellä operaatioita on käynnissä enemmän kuin koskaan. Kentällä on nyt lähes 100 000 henkilöä, ja näyttää siltä että määrä kasvaa vuoden 2007 aikana."

Ban totesi, että vuonna 2000 DPKO:ssa tehdyt uudistukset ovat mahdollistaneet yhden uuden operaation aloittamisen vuodessa. "Kapasiteettia tarvitaan kuitenkin paljon enempään, sillä viimeisen kolmen vuoden aikana on aloitettu, tai laajennettu, yhteensä yhdeksän operaatiota, ja lisäksi kolme operaatiota on jo suunnitteilla. Näyttää siltä, että jo ensi vuoden aikana rauhanturvaoperaatioissa mukana olevien henkilöiden määrä kasvaa jopa 40%:lla", pääsihteeri arvioi.

"Aseistariisunta-asioiden osaston uudistuksessa on tärkeää, että pääsihteeri saa tarvittavan poliittisen tuen sekä mahdollisuuden toimia joustavasti ja tehokkaasti", yleiskokouksen presidentti Sheikha Haya Rashed Al Khalifa totesi uudistuksista käydyn keskustelun aikana. Jo aiemmin pääsihteeri Ban on korostanut uuden lähestymistavan aseistariisunta-asioihin olevan tarpeen, etenkin kun vuonna 2005 ydinaseiden leviämisen estämistä koskevissa, ns. ydinsulkusopimusneuvotteluissa epäonnistuttiin, ja myös aseistariisuntakonferenssissa törmättiin umpikujaan.

Artikkeli englanniksi