Yleiskokous perusti rauhanrakennuskomission

Joulukuun 20. päivä perustettu rauhanrakennuskomissio aloittaa toimintansa alkuvuodesta 2006. Kahden viimeisen vuosikymmenen ajalta kootut tilastot osoittavat, että puolet konfliktista selvinneistä maista ajautuu viiden vuoden kuluessa uudelleen väkivaltaan. Rauhanrakennuskommission tehtävänä on tukea rauhanrakennusta mm. edistämällä konfliktialueella toimivien tahojen keskinäistä koordinaatiota ja kanavoimalla kansainvälisen yhteisön varoja konfliktin jälkeisessä kehitysvaiheessa. Tavoitteena on saada aikaan yhtenäisiä linjauksia sotilas- ja siviilihallinnon kesken, ja siten tehostaa perusrakenteiden luontia konfliktialueella sekä parantaa käytettävien resurssien hallinnointia ja seurantaa.

Komission tueksi perustetaan erillinen yksikkö YK:n sihteeristön yhteyteen ja sen toimintaa tulee ohjaamaan koordinaatiokomitea, jonka kokoonpanosta keskustellaan parhaillaan yleiskokouksessa. Turvallisuusneuvoston ja yleiskokouksen päätöslauselmien mukaan koordinaatiokomiteaan tulee jäseniä viidestä eri kategoriasta: 7 turvallisuusneuvoston jäsentä mukaan lukien viisi pysyvää jäsentä, 7 ECOSOC:n jäsentä, 5 jäsentä pääasiallisten taloudellisten tukijoiden joukosta, 5 suurinta joukkojen luovuttajaa ja 7 muuta yleiskokouksen jäsentä. Kukin jäsenmaa voi tulla valituksi vain yhdestä kategoriasta kerrallaan. Valintaprosessin ja muut valmistelut huomioonottaen on todennäköistä, että komissio kokoontuu ensimmäisen kokoukseensa aikaisintaan maaliskuussa 2006.

Rauhanrakennuskomission valmistelutyötä johtaneet Tanskan YK:n suurlähettiläs Ellen Margrethe Loj ja Tansanian YK:n suurlähettiläs Augustine P. Mahiga ovat saaneet työstään runsaasti kiitosta sekä YK:n pääsihteeriltä että yleiskokouksen ruotsalaiselta puheenjohtajalta Jan Eliassonilta.

Syyskuussa pidetty huippukokous siirsi monta uudistusehdotusta yleiskokoukselle eteenpäin valmisteltaviksi. Rauhanrakennuskomissio perustaminen asetetun aikataulun puitteissa valaa uskoa siihen, että myös muilla uudistusta kaipaavilla alueilla päästäisiin eteenpäin vielä tämän yleiskokouskauden kuluessa.

Rauhankomissiolle on avuttu uudet sivut osoitteessa:

Perustamista koskevat asiakirjat löytyvät sivuilta:
GA Resolution 60/180 Establishing the Peacebuilding Commission
Security Council Resolution 1645 Establishing the Peacebuilding Commission
Security Council Resolution 1646 Establishing P5 Membership on the PBC's Organizational Committee
List of Top ten Financial Contributors
List of Top Contributors of Military Personnel and Civilian Police