Yleiskokouksen puheenjohtaja kannustaa uskontojen väliseen vuoropuheluun

"Uskontojen ja kulttuurienvälisen aidon vuoropuhelun edistäminen on eräs tärkeimpiä poliittisia työkaluja, joita voimme käyttää rauhan ja toivon rakentamiseen", sanoi YK:n yleiskokouksen tämänhetkinen puheenjohtaja Sheikha Haya Rashed Al Khalifa vastaanottaessaan tiistaina palkinnon rauhan ja kehityksen eteen tekemästään työstä.

Turvallisuuden takaamiseksi maailmassa uskontojen on voitava keskustella ja olla vuorovaikutuksessa. "Yhdessä - välittämättä uskonnollisesta taustasta - voimme työskennellä jakamiamme tavoitteita kohti ja kenties muuttaa maailmaa", puheenjohtaja painotti. Hän sanoi lisäksi uskontoihin kuuluvien arvojen olevan merkittäviä väkivallan vähentämisessä, mikä taas auttaa saavuttamaan YK:n asettamat Vuosituhattavoitteet.

"Uskonnolliset arvot näyttelevät suurta roolia rauhan kulttuurin omaksumisessa. Ne ovat myös omiaan edistämään tasa-arvoa ja hyvinvointia kaikille", jatkoi Sheikha Haya.

"Ilmastonmuutos on moraalinen kysymys maapallon säilyttämisestä tuleville sukupolville", pohti puheenjohtaja ja sanoi täten uskontojen voivan tuovan ilmastonmuutoksesta käytävään keskusteluun oman näkökulmansa ja panoksensa.

Sheikha Haya toivoi uskonnollisten johtajien kehottavan kannattajiaan toisten vakaumusten ymmärtämiseen ja keskinäiseen kunnioitukseen.

Artikkeli englanniksi