Yleiskokouksen HIV/AIDS-erityisistunto kesäkuussa

11.4.2011

Kolmekymmentä vuotta AIDS-epidemian puhkeamisesta ja kymmenen vuotta YK:n yleiskokouksen ensimmäisestä HIV/AIDS-erityisistunnosta, Yhdistyneet kansakunnat tarkastelee jälleen maailman HIV/AIDS-tilannetta 8.-10. kesäkuuta 2011 kokouksessaan New Yorkissa.

Tuolloin maailmanjärjestön jäsenmaiden odotetaan uusivan sitoumuksensa AIDSin leviämisen vastaiseen kamppailuun ratifioimalla uuden julistuksen.
"...yhdistykäämme yleismaailmallisen (hoitoon)pääsyn puolesta. Asettakaamme kurssi kerralla kohti nollaa uutta infektiota, nollatoleranssia syrjintää ja AIDSiin liittyvää kuolemaa vastaan." lausui pääsihteeri Ban maaliskuussa.

Ongelma on globaali ja vaatii siksi kansainvälistä yhteistyötä ja solidaarisuutta. Kokous on ainutlaatuinen mahdollisuus nostaa AIDSin vastaista työtä esille, tutustua uuteen tietoon ja teknologisiin kehitysaskeliin, sekä löytää uusia entistä tehokkaampia keinoja kamppailla epidemiaa vastaan. "Maailman johtajilla on (kesäkuun kokouksessa) ainutlaatuinen tilaisuus arvioida AIDSin vastaisen taistelun saavutuksia ja heikkouksia", on pääsihteeri Ban sanonut. "Meidän on tehtävä rohkeita päätöksiä, jotka muuntavat AIDSin vastaisen taistelun nyt saavutetut tulokset HIV-vapaaksi sukupolveksi."

Kokousta valmisteleva YK:n pääsihteerin raportti on julkaistu maaliskuussa Nairobissa. Uniting for universal access: towards zero new HIV infections, zero discrimination and zero AIDS-related deaths -raportti tarkastelee 182 maan AIDS-tilastoja ja antaa kehitysehdotuksia.

YK-liiton uutinen raportista

UN AIDSin omat sivustot kokouksesta