YK:ssa valmistellaan 16.1-3.2.2006 sopimusta vammaisten oikeuksista

YK:n yleiskokouksen asettama erityinen komitea valmistelee maailmanjärjestön historian ensimmäistä sopimusluonnosta vammaisten oikeuksien suojelemiseksi ja edistämiseksi. Sopimusneuvotteluja käydään YK:n päämajassa New Yorkissa 16.1.-3.2.2006 .

Vammaisten kansalaisjärjestöillä ja kansallisilla ihmisoikeusinstituutiolla tulee olemaan keskeinen asema sopimuksen sisällöstä keskusteltaessa. Komitean puheenjohtajana toimii Uuden-Seelannin suurlähettiläs Don MacKay.

Tapaaminen on komitealle kaikkiaan jo seitsemäs. Sopimusluonnoksen on tarkoitus valmistua 3. helmikuuta ja se tulee sisältämään 34 artiklaa. Yhteisten keskustelujen aiheina ovat muun muassa: oikeus elämään, tasa-arvo, syrjimättömyys, tietoisuuden lisääminen vammaisten asemasta, tasavertaisuus lain edessä, itsenäinen elämä, henkilökohtainen vapaus ja turvallisuus ja yhteisöön kuuluminen.

Hallitukset, vammaisjärjestöt ja kansainväliset järjestöt ovat virallisen ohjelman lisäksi organisoineet paikalle lounasaikana pidettäviä rinnakkaistapahtumia. Niissä käsitellään muun muassa laillisia oikeuksia, esteettömyyttä, koulutusta sekä sopimuksen toimeenpanoa.

Disability and United Nations
Side events programme