YK:n ystävät runsain joukoin koolla suurlähettiläspäivien yhteydessä

YK:n ystävien ja YK-liiton järjestämä suurlähettiläspäivien vastaanotto järjestettiin 24.8. Helsingin keskustassa. Tilaisuus veti tuvan täyteen.

Ukrainan Suomen suurlähettiläs
Suurlähettiläspäivien vastaanoton päävieras oli Ukrainan Suomen suurlähettiläs Olga Dibrova. Suurlähettiläspäivien vastaanotto pidettiin Ukrainan itsenäisyyspäivänä. Kuva: Suomen YK-liitto

YK:n ystävien verkoston jäsenille avoin suurlähettiläspäivien vastaanotto toi yhteen YK:ta tukevia suomalaisia ja YK:sta kiinnostuneita sekä Suomea maailmalla edustavia suurlähettiläitä, ulkoministeriön virkailijoita, entisiä ja nykyisiä YK-suurlähettiläitä sekä muita YK-järjestöissä työskenteleviä.

Tilaisuudessa kuultiin puheenvuorot Ukrainan Suomen suurlähettiläs Olga Dibrovalta, YK:n pysyvän edustuston päällikkö suurlähettiläs Elina Kalkulta ja YK:n ystävien puheenjohtaja professori Helena Rannalta. Puheet käsittelivät Ukrainan kriisiä ja ajankohtaisia YK-asioita.

Olipa virkistävä tapahtuma ja mukava tavata näin moninainen joukko YK-lähettiläitä ja YK:n ystäviä. YK on tärkeämpi kuin koskaan ja se luo toivoa yhteisten ratkaisujen kehittämisestä kansainvälisiin ongelmiin.

–Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin johtaja Natalia Ollus

Vieraita
Kaikille YK:n ystävien verkoston jäsenille avoin suurlähettiläspäivien vastaanotto tuo yhteen YK:sta kiinnostuneita kansalaisia, entisiä ja nykyisiä YK-suurlähettiläitä, YK:ssa työskenteleviä ja YK-liiton yhteistyökumppaneita.

Suurlähettiläspäivien vastaanotto järjestettiin Ukrainan itsenäisyyspäivänä, ja kaikki vieraat kuuntelivat erityisen tarkasti suurlähettiläs Dibrovan puheenvuoron. Dibrova selvensi, että ukrainalaiset pyrkivät kaikesta huolimatta olemaan optimistisia tulevaisuutensa suhteen, vaikka Venäjän hyökkäys on maalle eksistentiaalinen uhka. Dibrova kuvaili Venäjän hyökkäystä sulaksi hulluudeksi, jollaista ei tulisi tapahtua tällä vuosisadalla.

Vaikeina ja vaarallisina aikoina tarve sääntöpohjaisen monenkeskisen järjestelmän, YK:n ja kansainvälisen oikeuden vahvistamiselle korostuu. Dibrova tähdensi, että hän ja ukrainalaiset uskovat, että kansainvälisella oikeudella ja YK:lla on tärkeä rooli ja merkitys, ja että näitä instituutioita on puolustettava.

Liity YK:n ystäviin YK-liiton verkkokaupassa ja tule mukaan tuleviin tapahtumiin!