YK:n yleiskokous alkaa poikkeuksellisissa merkeissä

YK:n 75. yleiskokous järjestetään virtuaalisesti. Koronapandemian vuoksi maailman johtajat kokoontuvat nyt ensimmäistä kertaa videoiden välityksellä.

YK:n 75. yleiskokous alkaa New Yorkissa
Kuva: Eskinder Debebe / UN Photo.

YK:n 75. yleiskokous alkaa tänään tiistaina 15.9. hyvin poikkeuksellisissa merkeissä. Tänä vuonna kokous järjestetään ensimmäistä kertaa virtuaalisena. Syynä on koronaviruspandemia.

Tulevien viikkojen aikana käsitellään muun muassa luonnon monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja ilmastonmuutosta.

Lähes koko vuoden kestävän yleiskokouksen kohokohtana pidetty korkean tason viikko alkaa 22. syyskuuta, viikko virallisen avaamisen jälkeen.

Presidentit ja pääministerit kokouksessa videoilla

Ensimmäistä kertaa historian aikana YK:n päämajan käytävät New Yorkissa eivät täyty valtionpäämiehistä, ministereistä, delegaateista, kansalaisjärjestöje edustajista ja julkisuuden henkilöistä.

Kokouksen puhujalistalle on kuitenkin ilmoittautunut suurempi määrä valtioiden johtajia kuin koskaan aiemmin. Keskustelut käydään videoiden välityksellä tulevien viikkojen aikana. Kokouksessa jokaisella maalla on yksi edustaja fyysisesti paikalla, joka esittelee videon.

Jokaisen maan johtajalla on kuitenkin lupa saapua paikan päälle ja etukäteen arvuutteluja herättää Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin valinta tulevien presidentinvaalien alla. Suomen presidentin Sauli Niinistön Niinistön puheenvuoro kuullaan 23. syyskuuta.

"Poikkeuksellinen tilanne antaa myös mahdollisuuden kokeilla uusia tapoja laajentaa keskustelua valtiojohdon ulkopuolelle ja ottaa kansalaisyhteiskunta aktiivisemmin mukaan YK:n työhön. Tähän voisimme kehittää malleja myös Suomessa uusimalla perinteistä yleiskokouskuulemista siten, että siihen voisi osallistua myös muualta Suomesta helpommin", sanoo YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko.

Juhlavuoden kokous

YK perustettiin vuonna 1945 ja tapahtumaa juhlistetaan YK: n päämajassa 21. syyskuuta.

YK:n pääsihteeri António Guterres on kutsunut yleisön mukaan kaikkien aikojen mittavimpaan ja laaja-alaisimpaan keskusteluun tulevaisuuden rakentamisesta. Pääsihteeri avaa henkilökohtaisesti 75-vuotisjuhlan yleiskokoussalissa.

Luonnon monimuotoisuus esillä

Luonnon monimuotoisuuden suojelemista käsitellään 30.9., jolloin yleiskokouksen alaisuudessa pidetään biodiversiteettikokous.

Tänä vuonna piti olla biodiversiteetin huippuvuosi ja aiheesta piti järjestää suuri kansainvälinen kokous Kiinan Kunmingissa, mutta kokous on lykätty toukokuuhun 2021.

Aihe on tärkeä, sillä luonnon monimuotoisuus heikkenee ennennäkemättömällä nopeudella. Uhanalaisia lajeja on yli miljoona. Kaksi miljardia hehtaaria maata on jo tällä hetkellä pilaantunut ja kaksi kolmannesta valtameristä, puolet koralliriutoista ja 85 prosenttia kosteikoista on muuttunut merkittävästi heikompaan suuntaan ihmisen toiminnan seurauksena.

Yleisistunnon osana nähdään kirjailija ja ohjaaja Richard Curtisin tuottama maailmanlaajuinen 30 minuutin lähetys, joka vie yleisön dynaamiselle tutkimusmatkalle aikamme akuutteihin kipupisteisiin, jotka voivat muuttaa elinympäristöämme korvaamattomalla tavalla tai jotka me voimme muuttaa siten, että kestävän kehityksen tavoitteet saavutetaan toivotusti.

Tasa-arvo ja ihmisoikeudet keskusteluun lokakuussa

Sukupuolten tasa-arvoon ja vaikutusmahdollisuuksiin liittyvistä asioista keskustellaan 1. lokakuuta Pekingin julistuksen ja toimintaohjelman 25. vuosipäivän juhlistamisen yhteydessä. Pekingissä luvattiin taata kaikille maailman naisille ja tytöille täysimääräiset ihmisoikeudet ja perusvapaudet ilman minkäänlaista syrjintää.

Yleiskokouksen teemana on ”The Future we want- the UN we need: reaffirming our collective commitment to multilateralism”, eli kuinka pidämme yllä ja vahvistamme monenkeskistä yhteistyötä ja YK-järjestelmää.

Lue lisää tulevasta yleiskokouksesta tästä (englanniksi).