YK:n väestörahaston UNFPA:n pääjohtaja Suomeen

YK:n väestörahasto UNFPA:n tunnus.

YK:n väestörahaston UNFPA:n pääjohtaja Babatunde Osotimehin vierailee Helsingissä tulevana torstaina. Samana päivänä vietetään YK:n vuosipäivää sukuelinten silpomisen lopettamiseksi. UNFPA tekee tärkeää työtä silpomisen lopettamiseksi seuraavan sukupolven aikana.

YK:n väestörahasto on Suomenkehitysyhteistyökumppani. Viime vuonna Suomen yleisrahoitus UNFPA:lle oli 35,55 miljoonaa euroa. UNFPA:n toiminta painottuu köyhimpiin maihin sekä naisiin ja nuoriin.

Myös YK-liitto ja UNFPA yhteistyössä

Myös Suomen YK-liitto tekee yhteistyötä UNFPA:n kanssa seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksien saralla. Viime toukokuussa YK-liitto ja UNFPA:n Pohjoismaiden toimisto sekä UNDP ja Maailman ruokaohjelma WFP järjestivät kestävää kehitystä käsittelevän keskustelun Maailma kylässä -festivaaleilla Helsingissä. Mukana keskustelussa oli myös presidentti Tarja Halonen. Lisäksi YK-liitto ja UNFPA sekä National Geographic ovat järjestäneet Helsingissä valokuvanäyttelyn seitsemän miljardin asukkaan maapallosta.

Pääjohtaja Babatunde Osotimehin tapaa torstaina ulkoministeri Erkki Tuomiojan, kehitysministeri Pekka Haaviston sekä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan.

Babatunde Osotimehin on hoitanut UNFPA:n pääjohtajan tehtävää vuoden 2011 alusta lähtien. Hän on ammatiltaan lääkäri ja julkisen terveydenhuollon asiantuntija. Ennen valintaansa YK:n väestörahaston pääjohtajaksi toimi hän Nigerian terveysministerinä.