YK:n työryhmä edistämään vuosituhattavoitteiden saavuttamista Afrikassa

Saharan eteläpuoleisen Afrikan kehitystä auttamaan on koottu uusi YK:n työryhmä pääsihteeri Ban Ki-moonin aloitteesta. Monissa Afrikan maissa vuosituhattavoitteiden saavuttaminen on osoittautunut työlääksi, joten uuden työryhmän tehtävänä on parantaa Afrikan hallitusten ja kehitystyötä kentällä tekevien kumppanuutta.

Kuukauden päästä Saksassa pidettäviin G8 -maiden kokoukseen osallistujille osoittamassaan kirjeessä, Ban Ki-moon toivoi maiden välille parempaa yhteistyötä ja sitoutumista vuosituhattavoitteiden toteutumisessa. Kahdeksan vuosituhattavoitetta, mm. äärimmäisen köyhyyden puolittaminen ja kestävän kehityksen turvaaminen, on määrä saavuttaa vuoteen 2015 mennessä

G8 -mailla, joihin kuuluvat Kanada, Ranska, Saksa, Italia, Japani, Venäjä, Iso-Britannia ja Yhdysvallat, on merkittävä osa avoimen ja syrjimättömän monenkeskisen kauppajärjestelmän kehittämisessä. Ban Ki-moon peräänkuulutti myös maiden vastuuta omien kehitysyhteistyömäärärahojensa korottamisessa YK:n toivomalle tasolle.

Ban Ki-moon huomautti myös ilmastonmuutoksesta, ja toivoi yhteistä globaalia kehystä toimimaan pitkällä tähtäimellä ilmastonmuutosta vastaan. G8 -maiden tulisi ottaa vastuuta ja auttaa kehittyviä valtioita taloudellisessa kasvussa, kuitenkin ilmastonmuutoksen kysymykset huomioon ottaen.

Artikkeli englanniksi

Vuosituhattavoitteet

2.5.2007 - Nimekkäät vetäjät ilmastokampanjalle.
11.4.2007 - "Ilmastonmuutosta hillittävä viivyttelemättä."