YK:n pakolaisjärjestö kehottaa Suomea suojelemaan oikeutta hakea turvapaikkaa

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on huolissaan Suomen itäisen maarajan sulkeutumisesta. Tilanne voi estää turvapaikkaa hakevia ihmisiä pääsemästä alueelle ja kansainvälisen pakolaislain mukaisiin turvapaikkamenettelyihin. UNHCR on myös kerännyt yhteen vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen Suomen ja Venäjän välisen rajan tilanteeseen.

sinisellä pohjalla UNCHR logo ja teksti YK:n pakolaisjärjestö ottaa kantaa ja vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin Suomen rajatilanteesta

Vaikka valtioilla on laillinen oikeus valvoa rajojaan, niiden on tehtävä se kansainvälisten velvoitteidensa ja kansainvälisen pakolaisoikeuden mukaisesti. Valtioiden on turvattava kansainvälistä suojelua hakevien oikeudet myös silloin, kun rajat ovat kiinni.

"On mahdollista hallita rajoja ja käsitellä turvallisuusongelmia toteuttamalla turvapaikanhakijoita kohtaan oikeudenmukaista, inhimillistä ja tehokasta politiikkaa valtioiden kansainvälisen ihmisoikeus- ja pakolaislainsäädännön, mukaan lukien vuoden 1951 yleissopimuksen ja Euroopan lainsäädännön, velvoitteiden mukaisesti. Yhtä tärkeää on varmistaa tehokkaasti, että turvapaikanhakijat ovat tietoisia oikeuksistaan ja laillisista vaihtoehdoistaan", sanotaan UNHCR:n tiedotteessa.

Lue lisää: UNHCR kehottaa Suomea suojelemaan oikeutta hakea turvapaikkaa

Lue lisää: Suomen rajatilanne – Usein kysytyt kysymykset, marraskuu 2023