Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

YK:n pääsihteeri tuomitsee Etelä-Sudanin hyökkäyksen

Kuva: UNMISS/Isaac Billy

Etelä-Sudanissa, Jonglein osavaltiossa eilen tapahtuneessa välikohtauksessa on kuollut ainakin kaksitoista ihmistä: viisi intialaista rauhanturvaajaa, kaksi rauhanoperaatiossa (UNMISS) työskennellyttä ja viisi muuta siviiliä sekä loukkaantunut monia muita. Uhrimäärä saattaa vielä nousta, koska iskussa myös haavoittui yhdeksän YK:n työntekijää joista monet ovat kriittisessä tilassa.

Pääsihteeri Ban Ki-moon osoitti surunvalittelunsa Intian hallitukselle ja kuolleiden omaisille. Pääsihteeri vaati Etelä-Sudanin hallitukselta toimia, jotta tekijät saadaan oikeuden eteen. Hän muistutti, että rauhanturvaajien surmaaminen on sotarikos, joka käsitellään kansainvälisen rikostuomioistuimen alaisuudessa.

Isku tapahtui YK:n rauhanturvaosaston (DPKO) mukaan siviilien saattotehtävässä lähellä Gumurukin kylää, kun noin 200 aseistettua miestä hyökkäsi saattueen kimppuun. DPKO:n mukaan isku oli kohdistettu YK:n työntekijöitä vastaan. UNMISS:n erityisedustaja Hilde F. Johnsonin mukaan Etelä-Sudanin operaatio jatkuu tästä huolimatta.

South Sudan: UN officials, Security Council condemn deadly attack on peacekeepers (UN News)

YK:n pääsihteerin lausunto tapauksesta