YK:n ihmisoikeusasiantuntija vierailulla: "Suomesta löytyy tahtoa edistää ikääntyneiden ihmisoikeuksia - tarpeisiin tulee vastata yksilöinä"

YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimisto OHCHR:n asiantuntija Claudia Mahler vieraili Suomessa ja perehtyi ikääntyneiden ihmisoikeustilanteeseen. Vierailun päätteeksi Mahler antoi Suomelle sekä kehuja että moitteita.

YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimisto OHCHR:n asiantuntija Claudia Mahler
Claudia Mahler. Kuva: Suomen YK-liitto

YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimisto OHCHR:n itsenäinen asiantuntija Claudia Mahler vieraili Suomessa loka-marraskuun vaihteessa kymmenen päivän ajan. Vierailun tarkoituksena oli arvioida ikääntyneiden ihmisoikeustilannetta Suomessa.

Vierailun päätteeksi Mahler kehui Suomea sitoutuneisuudesta ja poliittisesta tahdosta edistää ikääntyneiden ihmisoikeuksia. Mahlerin mukaan ikääntyneitä ei kuitenkaan pitäisi nähdä yhtenäisenä ryhmänä, vaan Suomen tulisi vastata heidän tarpeisiinsa yksilöinä.

"Huomasin myös, että periaatteet ja jokapäiväinen työ eivät käytännössä aina kohtaa aluellisella ja kunnallisella tasolla. Palvelujen laatu ja saatavuus vaihtelevat huomattavasti ihmisten asuinpaikan mukaan", sanoi Mahler kertoessaan työnsä tuloksista YK-liiton tiloissa Globaalikeskuksessa.  Mahler nosti myös esiin saamelaisten ja romanien huolen kulttuurisensitiivisistä vanhuspalveluista.

OHCHR:n tiedote: Finland do more to respect diverse needs of older persons – UN expert

Mahlerin koko lausunto: End of Mission Statement by the United Nations Independent Expert on the enjoyment of all human rights by older persons, Ms. Claudia MAHLER, on her visit to Finland