Koronavirus on juuri nyt saavuttamassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Köyhyyden, kriisien ja katastrofien keskellä on jo valmiiksi pulaa puhtaasta vedestä, saippuasta ja terveydenhuollosta.

Auta heikoimmassa asemassa olevia ja tue YK:ta pandemian pysäyttämisessä!

Lahjoita »

YK:n edustajat pyytävät kansainvälistä yhteisöä antamaan HLBT-ihmisille tasa-arvoa

Kuva: UNAIDS

Kansainvälisen homofobian vastaisen päivän kunniaksi YK:n edustajat pyysivät perjantaina maailman hallituksia suojelemaan homojen, lesbojen, biseksuaalien ja transihmisten oikeuksia ja kumoamaan heitä syrjiviä lakeja kansainvälisessä foorumissa, joka järjestettiin Haagissa. YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon sanoi viestissään homofobian vastaisen taistelun olevan keskeinen osa laajempaa taistelua kaikkien ihmisoikeuksien puolesta. Ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa julistuksessa puhutaan vapaasta ja tasa-arvoisesta maailmasta, eikä julistus voi toteutua elleivät kaikki ihmiset nauti ansaitsemastaan suojeluksesta.

Banin viestin foorumille välittänyt YK:n ihmisoikeuskomissaari Navi Pillay toi esille kolme osa-aluetta, jotka vaativat välittömiä toimia. Niistä ensimmäinen on viharikokset, joita tehdään hälyttävän usein kaikkialla maailmassa, kiusaamisesta fyysiseen väkivaltaan, kidutukseen, kidnappauksiin ja murhiin. Toinen osa-alue on homoseksuaalisuuden rikollistaminen. Samaa sukupuolta olevien väliset parisuhteet ovat laittomia 76 maassa, mikä rikkoo kansalaisten oikeuksia yksityisyyteen. Homoseksuaalisuutta rangaistaan usein vankilalla, ja joissakin maissa jopa teloituksella. Kolmas osa-alue on HLBT-ihmisiin kohdistuva syrjivä lainsäädäntö. Pillay huomioi, että monissa maissa HLBT-ihmiset eivät nauti kansallisten lakien suojelusta, ja joissakin tapauksissa valtiot tukevat syrjintää aktiivisesti. UNAIDS:in johtaja Michel Sidibé sanoi kovempien ponnistusten olevan tarpeen, jotta HLBT-ihmiset eivät estyisi saamasta terveydenhoitoa ja HIV/AIDS-epidemia saataisiin kitkettyä.

Vaikka kansainvälinen homofobian vastainen päivä ei ole virallinen YK-päivä, siitä on tullut tärkeä päivä miljoonille ihmisille. Päivänä muistetaan homofobisen väkivallan ja syrjinnän uhreja ja pyritään saamaan HLBT-ihmisille aitoa tasa-arvoa. Tänä vuonna Ranska teki päivänä homoliitoista laillisia. YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimisto julkaisi päivän kunniaksi oheisen videon.

YK:n uutiskeskus

UNAIDS