YK:n asiantuntijapaneeli: Sri Lankassa on luultavasti tapahtunut vakavia sotarikoksia

26.4.2011

Pääsihteeri Ban Ki-moonia neuvova asiantuntijapaneeli on löytänyt mahdollisia todisteita sotarikoksista Sri Lankan konfliktissa. Juuri julkaistun raportin mukaan todistusaineisto viittaa siihen, että taistelujen viimeisessä vaiheessa tammi-toukokuussa 2009, vakaviin rikoksiin ovat syyllistyneet konfliktin molemmat osapuolet: Sri Lankan hallituksen joukot ja tamilikapinalliset.

Raportin mukaan asiantuntijat ovat kuulleet huomattavan määrän "uskottavia väitteitä, jotka todistettaessa osoittaisivat että (Sri Lankassa) tapahtui laajan kirjo vakavia ihmisoikeus- ja kansainvälisen oikeuden rikkomuksia, sekä maan hallituksen että LTTE-kapinallisten toimesta...". Tutkivan paneelin mukaan osa näistä rikkomuksista on niin vakavia, että ne täyttävät sotarikoksen ja rikoksen ihmisyyttä vastaan tuntomerkit.

Asiantuntijat pitävät todennäköisenä muun muassa sitä, että Sri Lankan hallinnon joukot syyllistyivät kymmenien tuhansien kuolemaan tulittamalla siviilejä ja epäämällä heiltä humanitaarisen avun saannin. Joukkojen uskotaan myös tulittaneen tahallaan sairaaloita, YK:n keskuksia ja Punaisen ristin aluksia. Tamilitiikereiden puolestaan kerrotaan mm. estäneen siviilien paon omalta alueeltaan ja käyttäneen heitä ihmiskilpinä.

Sri Lankan raportti on herättänyt vaihtelevia reaktiota. Maan hallitus on kieltäytynyt myöntämästä osallisuuttaan tapahtumiin tai antamaan YK:lle virallista vastausta raportin väitteistä pääsihteeri Banin kehotuksesta huolimatta. BBC:n mukaan myös YK:n ihmisoikeus- ja turvallisuusneuvoston jäsenet ovat erimielisiä selvityksen tarpeellisuudesta. Huomattavaa on, että pääsihteeri kokosi asiantuntijapaneelin siitä huolimatta, että osa jäsenmaista on ollut vastentahtoisia jatkamaan selvitystä ilman Sri Lankan valtion erillistä pyyntöä.

YK:n virallisen tiedotteen mukaan pääsihteerin toiveena on, että avoimuuden nimissä julkaistu raportti auttaisi Sri Lankalaisia vastuullisuuden ja oikeuden löytämisessä, jotta nyt konfliktin loputtua voitaisiin saavuttaa todellinen kansallinen sovinto. Pääsihteeri on myös kehottanut Sri Lankaa ottamaan tapahtumista vastuun ja aloittamaan oman kansallisen sitoutumattoman selvityksen tapahtumista.

Raportin seurauksena YK aloittaa myös sisäisen selvityksen omista toimistaan näiden mahdollisten sotarikosten aikana. Erityisen tarkastelun kohteeksi joutuu järjestön humanitaariseen ja suojeluun liittyvän mandaatin toteutus Sri Lankassa tammi-toukokuussa 2009.

Sri Lankan hallituksen ja tamilitiikerien (LTTE) välinen konflikti jatkui useista aselevoista huolimatta melkein kolme vuosikymmentä. Vähemmistönä saarivaltiossa elävät tamilit taistelivat saavuttaakseen itsenäisen valtion. Sri Lankan hallitus julisti voittaneensa konfliktin toukokuussa 2009. Aseellisen konfliktin seurauksena on menehtynyt tuhansia ihmisiä. Lisäksi valtava määrä siviilejä on edelleen maansisäisinä pakolaisina.

Sri Lankan hallitus on tiukasti kieltänyt osallisuutensa väitettyihin sotarikoksiin. Se on pyytänyt raportin julkaisematta jättämistä, eikä ole antanut virallista vastinetta sen löydöksistä. Lisäksi Sri Lanka epäsi Pääsihteerin asettamalta asiantuntijapaneelilta pääsyn maahan. Raportti perustuu paneelin kolmen asiantuntijan kymmenen kuukauden tutkimukseen, jossa kerättiin tapahtumista todistusaineistoa. Löydöksiä vahvistamaan tarvittaisiin kuitenkin vielä lisää todisteita Sri Lankasta.

UN News: Panel of experts finds credible reports of war crimes during Sri Lanka conflict - UN

BBC News: Sri Lanka: UN says shelling 'killed civilians'

Suora linkki raporttiin (pdf): Report of the Secretary-General's Panel on Accountability in Sri Lanka