YK vetoaa Syyrian sisällissodan osapuoliin siviilien pelastamiseksi

18.6.2012

YK:n turvallisuusneuvoston viime huhtikuussa asettaman tarkkailujoukon UNSMIS:n (United Nations Supervision Mission in Syria) 300 aseetonta tarkkailijaa ovat keskeyttäneet partioinnin Syyrian kaduilla. Tarkkailijat pysyttelevät asemapaikoillaan, kunnes toisin päätetään. Tarkkailijoiden johtaja, kenraalimajuri Robert Mood, antoi viime lauantaina lausunnon, jossa totesi tilanteen olevan liian vaarallinen.

"Väkivaltaisuuksien kiihtyminen estää meitä suorittamasta tehtäväämme. Haluttomuus löytää rauhanomainen ratkaisu on johtanut konfliktin molempien osapuolien henkilömenetyksiin sekä viattomien siviilien kuolemiin päivittäin. Tämä vaarantaa olennaisesti myös tarkkailijoiden turvallisuutta."

Siviilejä loukussa väkivallan keskellä

Sunnuntaina UNSMIS:n johtaja antoi uuden lausunnon vedoten sisällissodan molempiin osapuoliin. Siviilien evakuointi Homsin kaupungista viime viikkojen aikana on osoittaunut mahdottomaksi.

"Osapuolten tulee harkita tilannetta uudelleen ja sallia naisten, lasten, vanhusten ja loukkaantuneiden poistuminen konfliktialueilta. Tämä vaatii molempien osapuolten tahtoa kunnioittaa ja suojella syyrialaisia."

Britanniassa sijaitsevan Syrian Observatory for Human Rights-järjestön mukaan yli 1000 perhettä Homsissa on jäänyt taisteluiden jalkoihin. Järjestön johtajan, syyrialaisen aktivistin Rami Abdul-Rahman mukaan humanitäärinen tilanne on erittän vaikea. Haavoittuneet eivät saa apua, koska pahamaineiset Shabihat, hallitusta tukevat asejoukkiot ovat vallanneet Homsin sairaalat ja estäneet ihmisten pääsyn hoitoon.

Konfliktista sisällissodaksi

Kapinallisten ja Syyrian armeijan iskut ovat sekä lisääntyneet että koventuneet viime viikkojen aikana. Lauantaisen YK:n lausunnon jälkeen  tarkkailijoiden operaation hetkellisestä keskeyttämisestä tulitus on vain kiihtynyt. Kapinallisten hallussaan pitämä Homsin kaupunki on ollut rajujen pommitusten kohteena, ja 11 ihmisen raportoidaan kuolleen ja kymmenien loukkaantuneen.

Observatory-järjestön mukaan viime vuonna alkaneen konfliktin aikana yli 10 000 ihmistä on saanut surmansa.

Tiistaina 19.6. turvallisuusneuvosto kokoontuu jälleen, jolloin UNSMIS:n johtajan on määrä luovuttaa raportti Syyrian tilanteesta.

Lähteet:

UN News: UN suspends monitoring activities in Syria amid escalating violence, Head of UN mission appeals for release of civilians trapped in Syria violence

BBC News: Syria crisis: Trapped civilians must be evacuated - UN